Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 76  -  1983     side  29

     
 

TA Tickford

Højer cabrioletten er gennem årene ofte fejlagtigt blevet benævnt Tickford cabriolet. Men den rigtige Tickford cabriolet ser helt anderledes ud. Det er sådan en Benny Ahlburg har restaureret. Fabrikkens egen benævnelse var enten M.G. Midget 'Tickford' Coupe, eller Drop Head Coupe. Det blev brugt i flæng. Tickford er ikke et fabrikat i denne sammenhæng, karrosseriet blev bygget hos Salmons of Newport Pag-

nell, som også de større M.G. cabriolet-karrosserier. Det adskiller sig først og fremmest fra den sædvanlige TwoSeater ved at have høje døre med rulle-ned vinduer og kaleche med skærejern, i de ydre mål er den eneste forskel at Tickforden er 2 tommer højere med lukket kaleche. Vægten er naturligvis også lidt højere. Og prisen var pr. I. marts 1939 £265/10 mod Two-Seaterens £222.
   Ahlburgs vogn er købt i 1962 i England af en dansker og indført i 64. Restaureringen nåede ikke ret langt, før vognen blev solgt videre til en gårdejer på Lolland, hos hvem den forsvandt i hø og halm i adskillige år, tilligemed en DKW cabriolet..
   I marts 1981 kunne Ahlburg hjemføre vraget. Der forestod en total genopbygning. Motoren måtte sendes ud til hovedrenovering, men genopbygningen af karrosseriet foretog Ahlburg selv efter at have anskaffet båndsav, båndpudsen og tørt asketræ. Med tørt menes, at skærestøv skal blive hængende i luften mindst 1/2 minut.
   Undervejs blev der fornuftigvis taget adskillige fotografier til støtte for hukommelsen.
   En skønne dag stod det ny skelet

færdig, men det for en radiosmed mest truende stod tilbage — ved hjælp af et acetylenværk at få de genstridige stålplader til at føje sig til træværket.
   Farven blev den mørkegrønne som fandtes inderst under den røde, vognen havde ved erhvervelsen.
   12. januar 1983 gik M.G.'en gennem syn uden anden påtale end den mundtlige, at Ahlburg havde glemt at male et vinkeljern ved batterikasserne.