Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 76  -  1983     side  30

     
 

Efter krigen - TC

Efter krigen genoptog de fleste engelske bilfabrikker produktionen med deres mindste førkrigsmodeller. For M.G. betød det, at TB blev lavet næsten uændret som TC. Det blev en kæmpesucces, især det amerikanske marked faldt for denne »rigtige« sportsvogn med høje hjul, smalle skærme, plads til to med beskedent bagagebehov — og det var eksotisk at den kun kunne fås højrestyret. Af de 10.000, som blev fremstillet, gik de 1.800 til USA. Til Danmark blev der

2 i 1945, 23 i 46 før importrestriktionerne kom, og 1 i hvert af årene 47, 48 og 49, i alt 28. Mange af dem gik næsten direkte ud på motorbanerne, men én bogstaveligt taget den modsatte vej. Den blev købt af færdselspolitiet, som den følgende tid fiskede mange fartsyndere med denne usandsynlige politibil.

En måned eller to efter Glad fik Torben Strand sin TA og han blev snart dominerende M.G.-kører på danske og andre skandinaviske baner — 20-30 sejre og flere, Danmarksmesterskaber. Strand satte kofanger på sin TA og når fx Vilb, Nellemann strippede sin for skærme og lygter for at komme hurtigere afsted, vandt Strand med fuld oppakning. Strand ændrede farven fra blå til flødefarvet. Da han lige efter krigen fik en af de første TC, overlod han sin TA til Rotbøll Ørum, men beholdt de oppustelige sæder og lod Rottbøl få de ny massive. Til venstre Strands TA ved trial i 1939, på forsiden TC på Frederiksborg Slotssø 9/2 194 7.

M.G. Y

Den første lukkede M.G. efter krigen var Y serien. Arbejdet på den begyndte allerede i 1939. Chassiset var noget helt nyt, fordi der var uafhængig forhjulsophængning, aldrig før set på en M.G. Bagtil underslung chassis. 1.250 cc motoren. Et kønt 4-dørs sedan-karrosseri, plus en todørs, firepersoners tourer, YT kaldet, eller 1 1/4 ltr. tourer. I 1947 til 51 kom 25 YA hertil og i følge fabrikken en YT. Den er der dog ingen som kan huske. Af de