Bilhistorisk Tidsskrift NR. 77 - 1984 side 5 |
Citroën startede med type A, der på mange måder kan
beskrives som Europas (Frankrigs) svar på Fords T-model – en bil, der
var »lige ud ad landevejen« dvs. enkel at bygge, ideel til
samlebåndsfremstilling, af god kvalitet og dertil rimeligt driftsikker.
Type A blev de følgende år fulgt op af B2, 5CV, B10, B12, B14, C4 og C6,
der for hvert skridt markerede forbedringer som f. eks. helsvejst
stålkarrosseri (1924), firehjulsbremser (1926), valg mellem 4- og 6-cyl.
(1929), vibrationsdæmper motorophæng (1931) osv. Op til 1934 var Citroëns
biler derfor mest kendt for deres enkelhed, driftsikkerhed og rimelige
pris, mere end for deres avancerede konstruktion. Det ændrede »La
Traction« med ét slag – fra da af blev Citroën »avant-garden« –
ukonventionelle biler og i mange henseender fantastiske. |
Oversigt over »Traction Avanter« produceret fra 1934 til 1957: 7 Legere:
Det mindste karrosseri leveret som type 7A, 7B, 7S, 7C og 7ECO i Både 7, 11 Sport og 11 Normale leveredes før krigen som cabriolet og coupé, mens 15'eren aldrig blev seriefremstillet med disse karrosserier. Cabriolet og coupé har samme akselafstand som de tilsvarende berlinemodeller og har alle »svigermorklap« med plads til to. |