Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 77  -  1984     side    6

     
 

skellige lejligheder havde stiftet bekendtskab med forhjulstrukne vogne. Det gjaldt bÃ¥de Gabriel Voisins særprægede prototyper og konstruktioner fra Joseph Ledwinka – og han var begejstret for deres køreegenskaber. Tidligt forestillede Citroën sig en forhjulsgrukket afløser fra Rosalie-modellerner, der blev produceret fra 1931, og han ansatte ingeniør Andre Lefébvre til at føre projektet ud i livet. Lefèbvre, der tidligere var ansat hos bl. a. Voisin, fik 13 mÃ¥neder til at udvikle den ny model efter recepten: En let fire-personers bil med selvbærende

 

karrosseri, torsionsaffjedring, firecylindret topventiler motor med våde foringer, automatisk gearkasse anbragt foran motoren, der selvfølgelig skulle trække på forhjulene, og som skulle kunne give vognen en tophastighed på ca. 100 km/t.
   Dertil kom hydrauliske bremser og et lavt strømliniet karroseri uden trinbrædder og med plant gulv i kabinen. Egentlig var ingen af disse karakteristika særligt revolutionerende, men sat sammen i et køretøj betød det intet mindre end en sensation. (Karrosseriet blev tegnet af Cuinot,

  Daininos og af Flaminio Bertoni, som ogsÃ¥ senere tegnede 2CV og DS 19).
  

Den første Citroën 7A

Det blev heller ikke helt let. Dels var der tekniske problemer, der skulle overvindes, og dels kostede udviklingsarbejdet enorme summer for Citroën. De tekniske problemer bestod først og fremmest i kraftoverføringen fra motoren til de styrende forhjul. Helt frem til februar 34 havde man besvær med drivaksler og kardanled, der blev overophedede. I begyndelsen af marts stod det desuden klart, at den automatiske gearkasse ikke kunne bringes til at fungere tilfredsstillende – olien kogte simpelt hen ud af samtlige prototyper. Problemet med kardanleddene blev søgt løst med en Tracta konstruktion og et amerikansk patent (Rzeppa), men

Formodentlig præsentation af 38-modellen i Århus fra Frederiksbjerg Autohandel. At det er en førkrigsmodel (og ikke en 46) ses bl. a. på baglygten på bagkofangeren.