|
Citroën døde i juni året efter som en trist og
nedbøjet mand, og han nåede således ikke at opleve den succes, som
efterhånden blev hans nye model til del.
7-eren var dog langt fra færdigudviklet, da den i april blev
sat i serieproduktion. Der skulle gå et par måneder med hektiske
modifikationer, ikke mindst på fortøjskonstruktionen, førend man kunne
tale om overvindelse af de første børnesygdomme, og endnu et par år
inden konstruktionen som helhed havde nået det teknisk gennemarbejdede
niveau, der sidenhen betingede Citroën 1l's store udbredelse. 7A vejede
900 kg, og motoren var på 1303 ccm. Allerede i juni 34 blev den afløst
af 7B med 1529 ccm motor og igen i december af 7C på 1628 ccm (72 x 100).
I juni kom desuden type 7S med 11 franske skattehestekræfter -
for så vidt den første egentlige 1l'er med en motor på 1911 ccm (78 x
100), der de følgende år blev anvendt i alle 11-typer. I løbet af
sommeren 34 dukkede cabriolet og faux-cabriolet (coupé) modellerne op,
men først fra omkring september var modelprogrammet fuldt færdigt, idet
type 11A, der |
|
var bredere og længere i karrosseriet, blev
introduceret.
På efterårets store bilsalon i Paris det år blev Citroëns
nye vogne det store trækplaster, og modelprogrammet må siges at være
meget bredt med type 7, 11 Légére, 11 Normale og 22CV. Sidstnævnte er i
dag lidt af et bilhistorisk mysterium. Den var opbygget på grundlag af »Normale-modellen«,
men var forsynet med en V8 motor, der skulle give en topha-
Tre cabrioleter med ukendt skæbne. Øverst teaterdirektør Åge Stentoft
i K 4491 - 7 eller 11 Sport årg. 35. Kunne det være Jørgen Kjærs? I
midten en 11 Sport ligeledes fra 35 -E 10.318 - der tilhørte Arne Beck
fra Slagelse. Underst en 11 Normale årg. 37, 38 el. 39 - KN 24.052 -
fotograferet af Riisager i Skodsborg engang i 1966. Den har uorginal
kølergrill og hjul, men ser i øvrigt for god ud til at kunne være P.
Jeppesens eller Borregårds. Kunne det være Strøyer Hansens (ex.
Gottlieb)? |
|
|
|