Bilhistorisk Tidsskrift NR. 77 - 1984 side 14 |
11 Sport-modeller hejses i land i 46. Efter krigen anvendtes tilsyneladende de franske kofangere, selv om de var alt for lette at bøje ved påkørsel. Hvem er mon den nydelige herre? |
flyttes til underkant af forruden og speedometer integreres
i forruderammen. Blinklys og »lige« kofangere i stedet for »svungne«. Citroen i København Samlefabrikken i København blev etableret så tidligt
som 1927 på arealerne syd for Scandiagade og med en efter datidens
forhold meget mondæn udstillingsbygning ud mod Sydhavnsgade (bygningen er
i dag medborgerhus). Her forblev samlefabrikken og klargøringsværkstedet
indtil 1966, hvor man flyttede til det nuværende domicil i
Bådehavnsgade. |
del i 34 blev der i højere grad tale om klargøring af
næsten færdigmonterede vogne fra Frankrig. Citroen havde på det
tidspunkt samlefabrikker i både Belgien, England og Italien, og det er
karakteristisk, at hvert land havde sin måde at præge de franske biler
på. F. eks. havde de engelske vogne selvfølgelig højrestyring og
derudover læderindtræk, valnøddetræ på instrumentpanelet, Lucas lygter
og 12-volts anlæg. De belgiske var genkendelige på de særlige fælge. |