Bilhistorisk Tidsskrift NR. 77 - 1984 side 22 |
|
ikke havde noget at gøre med. Fænomenet var selvfølgelig mest udbredt i Frankrig og nævnes kan f. eks. »Splendilux«-udgaverne, som bestod af ændrede skærme, kølerfront med indbyggede lygter, som gav 11'ren et helt andet og oftest tungt udseende. Men disse ombygninger var vel i virkeligheden et udtryk for, at Citroëns eget karrosseri kunne trænge til en »moderne« ansigtsløftning. Anderledes har det været med det specialkarrosseri, der fandt vej til Danmark og Sverige - nemlig cabrio-coach'en. Dette karrosseri, der på en enkel måde kombinerede sedanens og cabrioletens særlige fordele, kunne øjensynlig leveres i både »Sport«- og »Normale«-udgave og vist endda i lokalfremstillede versioner. I Danmark har i hvert fald en cabrio-coach overlevet - en Normale 1938 (Ålholm bilmuseum). Hvorvidt denne vogns foldetag er fremstillet her i landet har en grundig undersøgelse af vognen ikke kunnet afsløre. Men det var nærliggende at antage, at den var bygget hos Højer, Asnæs eller Brdr. Glad. Forskellige detaljer i indretningen af stativet peger dog i retning af den belgisk fremstillede cabrio-coach af |