Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 77  -  1984     side   22

     
 

Arene 49/50 var store for Citroën i Sydhavnsgade, hvor op mod 4000 biler årligt passerede fabrikken (når importen til Sverige og Norge tages med), Gårdspladsen har sikkert ofte set sådan ud med 158 T.A. ventende på klargøring. Overfor ses Erik-

 

Schultz' 11'r - en Normale af de allersidste årg. 56, fotograferet i 62. Erik solgte den igen i 63 og kender ikke dens videre skæbne. Ved siden af ses en tidlig DS19 årg. 60 runde et skarpt hjørne under en af de utallige prøvekørsler.

 

ikke havde noget at gøre med. Fænomenet var selvfølgelig mest udbredt i Frankrig og nævnes kan f. eks. »Splendilux«-udgaverne, som bestod af ændrede skærme, kølerfront med indbyggede lygter, som gav 11'ren et helt andet og oftest tungt udseende. Men disse ombygninger var vel i virkeligheden et udtryk for, at Citroëns eget karrosseri kunne trænge til en »moderne« ansigtsløftning. Anderledes har det været med det specialkarrosseri, der fandt vej til Danmark og Sverige - nemlig cabrio-coach'en. Dette karrosseri, der på en enkel måde kombinerede sedanens og cabrioletens særlige fordele, kunne øjensynlig leveres i både »Sport«- og »Normale«-udgave og vist endda i lokalfremstillede versioner. I Danmark har i hvert fald en cabrio-coach overlevet - en Normale 1938 (Ålholm bilmuseum). Hvorvidt denne vogns foldetag er fremstillet her i landet har en grundig undersøgelse af vognen ikke kunnet afsløre. Men det var nærliggende at antage, at den var bygget hos Højer, Asnæs eller Brdr. Glad. Forskellige detaljer i indretningen af stativet peger dog i retning af den belgisk fremstillede cabrio-coach af