Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 77  -  1984     side   23

     
 

 

 
 

mærket »Phlups« eller den franske »A.E.A.T.«.
   Igennem perioden var det også ret almindeligt, at forskellige mindre bilfabrikker købte væsentlige komponenter hos Citroën for derefter at lade disse indgå i det pågældende mærke. Mest kendt er nok Rosengart, som fremstillede en spændende bil med motor fra Citroën, og La Licorne, der i 38 anvendte både Citroëns karrosseri og motor – men til en baghjuls-trukket vogn. Også Delage anvendte i slutningen af 30'rne cabriolet-karrosserier

  fra Citroën på et D 6-60 chassis. På Ålholm bilmuseum kan ses en Cord fra USA med 11-motor. Historien skulle være den, at maskineriet i Cord ofte brød sammen (evt. ved påkørsler), og at det var forholdsvis ukompliceret at erstatte det med 4- eller 6-cylindret fra Citroën.

 Citroën efter krigen
145 stod Citroën i Paris med et temmelig intakt produktionsanlæg og med en gennemprøvet konstruktion,

 

der havde lagt børnesygdommene bag sig. Produktionerne kom derfor hurtigt i gang, og det er nok en af de enkle forklaringer på Citroëns store popularitet i slutningen af 40'rne. Quai de Javel kunne simpelt hen levere de første 11're allerede i 46. Der var først kun tale om 11 Sport, men snart kom også Normale og 15-Six i gang, men 7 og Familiale »overlevede« ikke, ligesom de åbne vogne.
   Salget i det »bilhungrende« Europa gik godt, og der var stor aktivitet på fabrikken i Sydhavnsgade, hvor alle