|
vogne til Danmark, Sverige og Norge skulle passere. Vi har
desværre ikke salgstal i Danmark før 1949, men i Sverige var Citroën
den mest solgte vogn i 46 med ca. 1400 vogne. I 1950 toppede salget i
Sverige med over 3000 biler, hvilket imidlertid kun rakte til en 8. plads,
nu da bl. a. Folkevogn, Ford og Volvo igen var blevet storleverandører
til den svenske motorisering. 1 Danmark indregistreredes der samme år 550
Citroën'er, hvoraf næsten halvdelen var 450 kg |
|
varevognen bygget over 11 Sport.
Her i landet var salgs- og indregistreringstallene dog i nok
så høj grad dikteret af de stramme valutabestemmelser (se
varevognsartiklen), end af hvad man kunne tænke sig at køre i. Men Citroën'erne
havde allerede før krigen lagt et nyt sæt normer for kørselskomfort og
sikkerhed, og det fortælles da også, at ingen landinspektør, arkitekt,
læge eller advokat med et stort kørselsbehov ville køre i andet end
»Citroën 11«. |
|
Familiale- og taximodeller
Med introduktionen af de store Familiale- og Salon de Luxe-modeller i
efteråret 1934 var Citroën naturligt inde på markedet for hyrevogne,
selv om Familiale blot blev præsenteret som en meget rummelig sedan. Og
den var i sandhed også både rummelig og økonomisk. Allerede i sept. 34
blev en »1 l Familiale« placeret på 1. pladsen i et lokalt fransk
økonomiløb, hvor det gjaldt om at køre længst muligt på 5 liter
benzin. Brdr. Rouen |
|