Bilhistorisk Tidsskrift NR. 77 - 1984 side 25 |
kørte 66 km svarende til 13,2 km pr. liter — vel at
bemærke med 9 personer i vognen. Efter datidens målestok, hvor de
amerikanske biler helt dominerede markedet for »store vogne«, var der
tale om en alvorlig konkurrent. |
ningen for Citroën, der op igennem 20'rne havde sat sig på en solid del af Taxa-bilmarkedet og nu måtte se markedet overladt til Ford og Chevrolet m. fl., der kunne levere halvfærdige chassiser, hvorpå der her i landet kunne opbygges de karakteristiske høje Taxa-karrosserier med nakkekaleche (se forsiden af BHT nr. 72). Det kunne imidlertid ikke forhindre, at »11 Familiale« blev anvendt som lillebil ude omkring i landet. Først efter krigen ses Citroën igen som Taxa'er i det københavnske gadebillede, men her opbygget på basis af Normale-modellen forsynet med glasadskillelse mellem førersæde og passagerkabine og med den obligatoriske tagbagagebærer. Ser man på indregistreringsskemaet for årene 49 og 50 (side 24), figurerer der 48 »uspecificerede tractioner«, og det kunne antages, at disse netop er Taxavogne. Citroën i motorsporten |
På de seks dage kørte den 16.093 km med en
gennemsnitsfart på 111,2 km/t. I juni samme år havde den lille
franskmand Francois Lecot gennemført sin første bedrift med sin 7A'er
ved at køre Frankrig og Belgien rundt (5000 km) på 77 timer. Han
fortsatte i september med at køre strækningen Paris-Moskva-Paris, en
strækning på 5400 km, ligeledes på få dage. (Denne bedrift bliver
formodentlig overgået i dette jubilæumsår, hvor den hollandske
traction-klub sender omkring 90 »tractioner« ud på samme køretur,
endog via København). Den 22. juli 1935 indledte Lecot den største af
sine marathonbedrifter, der ikke siden er og formodentlig aldrig nogen
sinde vil blive overgået — nemlig en køretur på 400.000 km i ét
stræk med sin 11 AL. |