|
Først så sent som i 1983 har vi i Danmark fået vor
egen klub, »Traction Avant Danmark«, som på nuværende tidspunkt (februar
1984) tæller godt 60 medlemmer. Klubben arbejder primært på at samarbejde
med de øvrige klubber i Europa, men også på det hjemlige plan er der
aktiviteter i gang, bl. a. har der været afholdt to større arrangementer i
Jylland, og et træf i København er planlagt i juli i år.
Mange er for tiden i gang med at restaurere deres elskede 11'r
så den kan blive klar til jubilæumsårets aktiviteter.
|
|
11 Sport 450 kg. Varebil
Af Jens Møller Nicolaisen
Citroën var blandt de allerførste, da indførslen efter krigen
indledtes omkring nytår 1946. På grund af valutakrisen måtte staten fra
efteråret begrænse importen, hvorfor man fra da af måtte indhente
indkøbstilladelse fra Direktoratet for Vareforsyning.
At opnå indkøbstilladelse til en ny personbil var vanskeligt
og krævede ganske bestemte forudsætniger. Da indkøb af ny varebil
krævede andre forudsætninger (f. eks. at man var selvstændig
næringsdrivende med dokumenteret behov for varetransport), var det
følgelig en anden gruppe i befolkningen, som kunne opnå indkøbstilladelse
til varebiler. Automobilsalget blev således efter krigen til en kamp om
indkøbstilladelserne med to definerede områder: Personbiler og varebiler.
Når der i Citroëns modelprogram i 1949 ikke fandtes nogen
mindre varebiler, må det være grunden til, at man i Danmark
|
|
begyndte at ombygge nye personbiler til »450 kg.
Varebil« — al den stund, at man har kunnet få flere personbiler hjem fra
Frankrig end man kunne sælge grundet importrestriktionerne. At afgifterne
på varebilerne var lavere har nok haft mindre betydning i denne
sammenhæng.
Varevognen henvendte sig primært til detailhandlende og blev
hurtigt populær. På visse tidspunkter oversteg salget af varevognen salget
af personbilerne (se tabellen side 24), så nogen dårlig forretning har den
ikke været.
I alt solgtes 530 »450 kg. Varebil« i perioden oktober 1949
til september 1953. Derudover har der været en mindre eksport til Norge. Da
produktionen ophørte, havde 2CV-varevognen vist sig som en god afløser,
set med en sælgers øjne.
Når man anvendte Sporten som basis for varevognene, og ikke
den større Normale-model, skyldtes det sikkert, at Normalen kunne sælges
som lillebil, hvorfor man ikke havde den samme »rest« af denne.
|
|