|
lousilågerne fungerede dårligt, gik man dog snart
over til at udstyre bilerne med jernbagdøre, med eller uden bagrude efter
kundens ønske.
Om de todelte bagkofangere ved vi intet. Måske blev de
tilvirket hos Citroën, men det er vel også sandsynligt af de stammer fra
et andet bilmærke.
Ifølge Sv. Åge Hansen opstod der på et tidspunkt et
modsætningsforhold mellem karetmagersjakket (der tjente væsentligt mere
end Citroëns egne mekanikere) og de ansatte på Citroën. Det resulterede
i, at karetmagerne sagde op. Muligvis er det tidspunktet, hvor man gik
over til at producere type 2-vognene. De var enklere, idet bagenden ikke
skulle laves om, men blot forsynes med en bagdør. I øvrigt var de i
store træk identiske med type 1-vognene. Type 2 har i øvrigt også haft
den fordel, at de var lettere at ombygge til personvogne igen, hvorved
folk som ikke havde mulighed for at skaffe købstilladelse til personbil
kunne betale afgift efter et par år og dermed have skaffet sig en næsten
ny personbil. Citroën har sikkert kunnet være behjælpelige med at
skaffe bagklapper og bagsæder! |
|
De overlevende
Indtil begyndelsen af 70'erne var det almindeligt at se
varevognene på de danske automobilkirkegårde. Desværre har de så godt
som alle sammen lidt den skæbne, at ingen har interesseret sig for dem.
Det er gået så galt, at der i dag nok kun eksisterer to eksemplarer. Den
ene er af den sene type, en 52'er, og er nærmest sunket i jorden på et
ophug i Jylland. Den anden er noget bedre, selv om stålormene længe har
spist af den. Jeg købte den i sommeren 83 på Sydsjælland. Via
toldattesten lykkedes det mig at få forbindelse med den første ejer,
købmand Axel B. Hansen i Rudkøbing.
Vognen blev købt ny i 1950. Den var da udstyret med
jalousidør, altså af type 1. Den blev dog snart udskiftet med en dør af
jern. Jalousilågen klaprede og raslede i tørvejr, var utæt og kunne
dårligt åbnes i regnvejr. I 1953 betaltes fuld afgift, og vognen blev
ombygget til personvogn, sidedørene åbnet, bagsæde isat og
reservehjulet anbragt på bagdøren. En skæbne der tilsyneladende er
overgået de fleste varevogne. 1 1966 solgtes vognen til et andet
familiemed- |
|
Øverst en type 1 med forlænget tag. Har tilhørt Eyvind Ellegård.
Nederst en type 2(a?) '52-53. Findes den endnu?
|
|