Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 77  -  1984     side   31

     
 

lousilågerne fungerede dårligt, gik man dog snart over til at udstyre bilerne med jernbagdøre, med eller uden bagrude efter kundens ønske.
   Om de todelte bagkofangere ved vi intet. Måske blev de tilvirket hos Citroën, men det er vel også sandsynligt af de stammer fra et andet bilmærke.
   Ifølge Sv. Åge Hansen opstod der på et tidspunkt et modsætningsforhold mellem karetmagersjakket (der tjente væsentligt mere end Citroëns egne mekanikere) og de ansatte på Citroën. Det resulterede i, at karetmagerne sagde op. Muligvis er det tidspunktet, hvor man gik over til at producere type 2-vognene. De var enklere, idet bagenden ikke skulle laves om, men blot forsynes med en bagdør. I øvrigt var de i store træk identiske med type 1-vognene. Type 2 har i øvrigt også haft den fordel, at de var lettere at ombygge til personvogne igen, hvorved folk som ikke havde mulighed for at skaffe købstilladelse til personbil kunne betale afgift efter et par år og dermed have skaffet sig en næsten ny personbil. Citroën har sikkert kunnet være behjælpelige med at skaffe bagklapper og bagsæder!

 

De overlevende
Indtil begyndelsen af 70'erne var det almindeligt at se varevognene på de danske automobilkirkegårde. Desværre har de så godt som alle sammen lidt den skæbne, at ingen har interesseret sig for dem. Det er gået så galt, at der i dag nok kun eksisterer to eksemplarer. Den ene er af den sene type, en 52'er, og er nærmest sunket i jorden på et ophug i Jylland. Den anden er noget bedre, selv om stålormene længe har spist af den. Jeg købte den i sommeren 83 på Sydsjælland. Via toldattesten lykkedes det mig at få forbindelse med den første ejer, købmand Axel B. Hansen i Rudkøbing.
   Vognen blev købt ny i 1950. Den var da udstyret med jalousidør, altså af type 1. Den blev dog snart udskiftet med en dør af jern. Jalousilågen klaprede og raslede i tørvejr, var utæt og kunne dårligt åbnes i regnvejr. I 1953 betaltes fuld afgift, og vognen blev ombygget til personvogn, sidedørene åbnet, bagsæde isat og reservehjulet anbragt på bagdøren. En skæbne der tilsyneladende er overgået de fleste varevogne. 1 1966 solgtes vognen til et andet familiemed-

 

 

Øverst en type 1 med forlænget tag. Har tilhørt Eyvind Ellegård. Nederst en type 2(a?) '52-53. Findes den endnu?