|
For al afrensning gælder, at man renser til den bare
metaloverflade, og at man sørger for at rester af ætsemiddel,
glødeskal, fedt etc. fjernes fuldstændig.
Herefter kan spartelarbejdet udføres.
Sluttelig bør alle glatte karrosseri overflader slibes med
rystepudsen med slibepapir korn 120. Derved bibringes metaloverfladen en
ganske fin ruhed, som danner en god bund for primerlaget.
Da næsten alle metaloverflader både på undervogn og
karrosseri er stål, og dermed i stand til at ruste, bør primer generelt
påføres umiddelbart efter den sidste slibning. Hvis man arbejder i et
konstant opvarmet rum, kan rust dog kun dannes ved lave temperaturer, ved
15° rumtemperatur dannes ikke rust.
Spartlingen
Ethvert karrosseri behøver spartling i større eller mindre omfang. Vi
foretrækker at spartle på den afrensede plade med den svenske
polyesterspartelmasse PLASTIC PADDING FINSPARTEL. Denne spartelmasse er
tokomponent og blandes i de mængder man kan nå at påføre inden det
bliver grødagtig og stivner. Spartelmassen bør påføres med en
japanspartel, |
|
evt. ved stærkt krumme overflader med en
plasticspartel. En noget ru bund revet op med fil eller grov slibning
danner den bedste vedhæftning for massen. Efter tørring slibes det
spartlede område med papir af stigende finhed, begyndende med korn 40 og
sluttende med korn 240.
Det er næsten altid nødvendigt med flere — ja mange
spartelmassepåførsler, hvis man er kritisk. Med nævnte spartelmasse kan
man lægge lag på lag, for en hel del masse slibes af igen, når man
tilstræber den perfekte overflade.
Malingen
Betragter man malingsmarkedet er der ingen grænser for hvad der tilbydes
af rustomdannende og -forhindrende ting på dåse. Benyt kun
malingsprodukter af anerkendt fabrikat.
Fig, 1 viser trykluftsystemet til malersprøjten. Det
er nødvendig at indskyde en kombineret reduktions ventil/vandudskiller
før sprøjten. Reduktionsventilen er stilbar for et passende konstant
sprøjtetryk. Til hobbybrug vil det være tilstrækkelig at bruge 318
" galvaniserede rør til fordelingssystemet. |
|
Vi bruger det tyske produkt LESONAL, men kan anbefale
andre tyske ting. Mange farvehandlere har efterhånden blandeanlæg til
dækmalingen, og kan på bestilling hjemtage primene og fyldere til det
malesystem, dækmalingen tilhører.
For der skal være system i lagopbygningen. Man bør ikke
bruge en tilfældig primer, for at fortsætte med andre ligeså
tilfældige ting, der i værste fald kan medføre, at et lag opløser det
un-
|
|