|
derliggende lag og »koger op«. Det skal dog
ikke forstås sådan, at bruger man primer af et fabrikat og næste
lag af et andet er man prisgivet. Noget går sammen, andet ikke.
På den afrensede, spartlede overflade påfører vi med
sprøjte R 46. R 46 er en primer, ordet primer er engelsk og betyder
grundmaling. Primeren skal »gribe fat« i metaloverfladen og danne
en god overgang til næste lag. R 46 er lysegrøn og fortyndes med
ca. 25% |
|
standardfortynder, den påføres i et relativt
tyndt, med dog dækkende lag.
Efter primeren skal sandingslaget påføres, også med
sprøjte. Sanding er ligesom primer engelsk, og hentyder til det lag
man sliber. Sanding fås som almindelig sanding, der skal slibes, og
som non-sanding, der ikke skal slibes.
Når sandinger, eller fylderen som laget også kaldes,
skal slibes, må denne slibning naturligvis udføres med meget fint
papir. Enten som tørslibning eller |
|
|
som vådslibning. Sliber man for groft ses
sliberidserne gennem næste lag –dæklaget eller farvelaget.
Lesonal har flere sandinger, F 71 –72 – 77 – 89,
slibbare og ikke- slibbare, som alle skal fortyndes temmelig meget – op
til 100%. Sandin-
En restaureret gammel bil bør have en ren, sort undervogn.
Automobillakerere kan næppe undgå at tilsvine undervognen med primer og
sanding, derfor lakeres karrosseriet separat. Således får det også
maling påført områder, der senere dækkes af skærme, paneler,
beklædning etc.
Vognen, hvorpå karrosseriet er fastspændt med bolte,
er lavet med simple midler: et par plæneklipperhjul, et par
trillebørbjul, lidt rør og fladstål, alt fundet brugt bos
produkthandleren. Med en CO2-svejser kan det hurtigt opbygges
— og vognen kan genbruges ved næste restaureringsprojekt.
Her er karrosseriet vist færdigspartlet med Plastic
Padding Finspartel og grundet med R 46. Dog har træoverfladerne været
afdækket, idel R 46 kun egner sig til stål, Det nye træ påførtes ved
karrosseriopbygningen farveløs træimprægneringsvæske. |
|