|
|
|
normalt et beholdertryk på 6-10 bar, hvorimod
sprøjtetrykket er 2-4 bar, derfor må der mellem luftbeholder og sprøjte
indskydes en stilbar reduktionsventil. En vandudskiller må også monteres
for at forhindre kondensvand i luften i at nå frem til sprøjten.
Sprøjteteknikken
Det lader sig ikke gøre at lære at sprøjte pr. korrespondance,
øvelse og vejledning er den eneste mulige metode, derfor skal
nedenstående opfattes som regler, der skal følges, hvis man giver sig i
kast med sprøjten.
Påføring af bundmaterialer er lettere end påføring af
dæklag, ved bundmaterialepåføringen kan man forsøge at oplære en
sprøjteteknik.
- Bland maling og fortynder i den rigtige viskositet.
- Sørg for den rigtige indstilling af lufttryk og sprøjtevifte.
- Rengør sprøjterummet, vand gulvet.
- Sørg for passende udluftning, temperatur og belysning.
- Vær opmærksom på brandfaren.
- Påfør malingen i flere tynde lag med passende afluftning.
|
|
7. Sprøjt om muligt i krydsgang.
Har man lyst til at gå igang kan vi anbefale at læse
»Autolakering« eller »Autoskader«, begge fra forlaget Ivar.
Efterskrift
Foranstående er et forsøg på at gøre »en lang
historie kort« — skal man beskrive alle detaljer vil det fylde
adskilligt mere. Vi er ikke professionelle autolakere, men vi har forsøgt
at »lære faget« ved at spørge de professionelle, ved at læse om
teknikken — og ikke mindst ved at prøve selv. Og da det som bekendt er
lysten der driver værket, er vi kommet et stykke derudad.
DANSK VETERANBIL KLUB
Jydeholmen 48, 2720 Vanløse
Tel. 01-71 39
02 kun mandag aften. |
REDAKTION
O. E. Riisager (ansv. og hvortil stof bedes sendt),
Krogholmgårdsvej 70, 2950 Vedbæk.
Tel. 02-89 11 48.
Helst skriftlig henvendelse.
Eftertryk tilladt med kildeangivelse.
Repro: Københavns Kliche & Offset.
Tryk: Eiler Filertsen, Kbh. |
|
|