|
|
|
Kurt Settrup har for nylig erhvervet i den særprægede
9-personers »Hvide Elefant «, Bülow byggede på et 1936 L90 chassis. Et
bart chassis kunne ikke købes, det var nødvendigt at strippe en
7-personers limousine, købt billigt for 24.000 kr, fordi den havde været
brugt 10 dage af William S. Knudsen. B. Bülow Jacobsen tegnede
karrosseriet på bestilling af Erik Nissen fra Bucka & Nissen. Vægt
2.3 tons, hvilket i øvrigt ikke er så sjældent for en Buick.
410 stk. 1937 Century Convertible Streamline Sports
Phaeton blev bygget, 11 blev eksporteret, så det er utroligt at to har
overlevet herhjemme: Erik Bjerrings sorte og Claus Kølle Jensens beige
(øverst til højre). Buicks fire serier 40, 60, 80 og 90 havde tilnavnene
Special, Century, Roadmaster og Limited. Med 140 hk kan motoren drive
vognen frem med knap 130 kmt – men selv ved 60-80 kmt triller den kun 4
km pr liter.
Helga Jacobsens 1937 sedan stammer fra Kolding, men
har været i Ringkøbing siden den i marts 1938 blev købt af Den Vest- og
Sønderjyske Kreditforening. Ernst Jørgensen, Nørrebros (senere
Tåstrup) Karrosserifabrik, byggede flere Buick cabrioletter, nederst til
højre ses en fra 1938. |
|