Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 78  -  1984     side   24

     
 

 

 
 

Af pladshensyn slutter vi billed kavalkaden over Buick i Danmark med nogle 1939-modeller, På de næste sider følger så supplementer om motorsport, ambulancer og politibiler.
   På Bülows særudstilling i Fyns Forum 1939 og GM's i Københavns Forum var en mørkerød 4-dørs åben Buick det store nummer. Det var en »Patented Redfern Saloon Tourner«, bygget af Maltbys i Folkestone, på et venstrestyret serie 80 Roadmaster chassis. Det var ikke meningen, den skulle blive i landet, men direktør Louis K. Olesen forelskede sig i den. Han havde i forvejen en 1938 limousine. Valutamyndighederne kunne ikke forlige sig

 

med prisen: 43. 000 kr, og vognen måtte opstaldes en tid hos GM, inden købet gik i orden.
   Da Olesens enke døde sidst i 1960'erne, var den røde Buick testamenteret til privatchauffør Carl Jensen. Nu er den i England.
   Bemærk den dobbelte bagklap. Den yderste kan slås ned som bærer af to specialkufferter Inden i den klap er værktøjsrum.
   Arne Lausten købte sin 1939 Special Convertible Phaeton på auktion i Vejle for en halv snes år siden. Den har været totalt adskilt og genopbygget, det tog en mekanikers fulde tid et år, Buicken skal have kørt som gesandtskabs-

 

vogn fra 1939 til 48.
   Yderst til højre foroven Jørgen Krauses kønne serie 41 sedan. Og nederst en nyhed: 46S Sports Coupé. Købt i sommeren 39 af retsmedicineren professor Knud Sand, som havde den til sin død i 1965. Familien har passet på den siden, indtil Jens Gravesen sidste år fik held med at købe den. Nu er den næsten færdigrestaureret. Sand havde et stift ben, og pedalarrangementel var indrettet derefter Bag forsædet er kun sidevendte foldesæder »Opera Seats«. Det lille billede viser Sand med nyerhvervelsen i juli 39.