Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 78  -  1984     side   28

     
 

 

 
 

 Politi i Buick

 
 

1 1926 oprettedes det danske færdselspoliti. Politiet var dengang delt i det kommunale ordenspoliti og det statslige kriminalpoliti.
   Færdselspolitiet blev stationeret i København og direkte underlagt chefen for Statspolitiet (senere rigspolitichefen). Korpset bestod fra starten af 8 mand, i 1932 udvidet til 12 og i 1938 til 18, hvoraf to overpolitibetjente. Færdselsbetjentene var ikke tjenestemænd, men honorar lønnede og fortrinsvis folk med teknisk indsigt, for en stor del ingeniører.

 

 Korpsets virke blev betalt af en del af de motorsagkyndiges gebyrer, via statskassen.
Da korpset blev oprettet, meddelte justitsministeriet at dets opgave skulle være at føre effektivt tilsyn med at færdselsreglerne blev overholdt, og særlig at have opmærksomheden henvendt på de alvorligere overtrædelser: F. eks. cykler uden lygte eller katteøje! Derimod skulle det ikke være dets opgave »gennem en smålig påseen, f. eks. af motorkøretøjers hastighed, at ramme uvæsentlige overtrædelser«. Virket var landsdækkende

 

og værktøjet var i 1926 4 åbne Chevrolet vogne. Fra 1932 blev vognparken gradvist skiftet ud til udelukkende at omfatte topersoners åbne Buick'er. De var så vidt muligt anonyme; de to udrykningslys fortil havde eksempelvis en slags glas, der kun afslørede sig som grønt, når de blev tændt. Mandskabet var i civilt tøj, men medførte en uniformskasket. Nu var vognene ikke desto mindre ret velkendte, og det havde nærmest den modsatte virkning af den tilsigtede at de medførte flere sæt nummerplader med provins-bogstaver for