|
ikke at køre med de påfaldende K-plader.
Udstyret bestod af stopur, kikkert, en bremsemåler, virkende
med et pendul når den blev spændt fast på et trinbræt, donkraft,
vægte til akseltryk, diverse båndmål, håndlygter, forbindskasse,
slæbetov, fotografiapparat med tilhørende magniumslys. Og i en lomme
under instrumentbrættet en »slikkepind« med STOP POLITI. Ja, så var
der også en del skriftligt materiale ombord, såsom data for
typegodkendte motorkøretøjer. Udstyret var stort set uændret til 1953.
Af en beretning fra sommeren 1939 fremgår, at de på det tidspunkt 18
mand var fordelt på 9 patruljer, som blev sendt ud på ture af 2, somme
tider 3 ugers varighed. Det stod en patrulje frit at vælge ruten til det
forud valgte område, og at fordele patruljeringen på døgnet. Ældste
mand havde ledelse og ansvar. Rapporter blev afgivet til den lokale
politimester, dog hvis det drejede sig om kritik af vejforhold via chefen
i København. Det var nemlig også færdselspatruljernes opgave at være
opmærksom på uheldige trafikforhold.
Lidt statistik fra 1938: Der blev givet 10.867 mundtlige
tilrettevisninger |
|
og optaget 5.794 rapporter. 1.156 køretøjer blev
indkaldt til syn, 446 fik klippet pladerne på stedet. Man noterer sig, at
der blev optaget 1.817 rapporter om cykellygter, men kun 379 om
overtrædelse af hastighedsgrænserne for motorkøretøjer, 40 kmt i byer
og 60 kmt på landevej.
Vognparkens 12 Buick'er bestod i 1939 af en 1931-model, en
fra 1934 eller 35, to 36'ere, en 37'er, 5 38-modeller og to fra 39. Først
i 1939 kom der motorcykler med. Samme år fik det kørende materiel radio.
Efter krigen kom der en del forskellige bilmærker. Vi skal lige nævne,
at de sidste to cabrioletter – Ford Galaxy – blev udrangeret i 1976,
men den der ellers vil vide mere om færdselspolitiet henviser vi til at
gå på biblioteket og låne 50 års jubilæumsnummeret af Tidsskrift for
Dansk Politi fra juni 1976. (Da havde færdselspolitiet 315 mand med 73
biler og 102 motorcykler.
Tak
til Erik Bjerring, Peter Hass, Bülows arkiv, Peter Bering, Peer
Lauritzen og mange andre for hjælp og fotografier. |
|
FOR- OG BAGSIDE:
Den glade tyksak på forsiden er snedkermester og møbelhandler Peter
Rasmussen, der havde forretning Frederiks Alle 49-51 i Århus. Vognen er
en Buick 1918-20 af de 6-cylindrede.
På bagsiden er det den usædvanlige Brougham Touring
Sedan, som J.L. Studstrup, direktør for Ålborg Omnibil Selskab, havde.
Siden Sidst
Mindst tre ægte veteraner er blevet indført fra England siden sidst. Ole
Hermansen har købt en Belsize 1914, køberen af de to andre ønsker
tilsyneladende indtil videre at holde det hemmeligt. --- Høyer-Nielsen
vil køre sin veteranbil-interesse helt ned i modelbil-format og har
derfor solgt den sidste i hel størrelse, Cadillac 1939. --- Frede Nielsen
har fået fat i en Adler Trumph Junior med et 2-personers
cabriolet-karrosseri og mener, det er en af de typer, der blev fremstillet
hos Jensen & Søn i Højer. --- Formand-inden siges at have en
forkærlighed for Ford A, og det har fået formanden til at anskaffe en
1928 Fordor Sedan, den såkaldte Leatherback type. --- Og lidt |
|