Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 78  -  1984     side   29

     
 

ikke at køre med de påfaldende K-plader.
   Udstyret bestod af stopur, kikkert, en bremsemåler, virkende med et pendul når den blev spændt fast på et trinbræt, donkraft, vægte til akseltryk, diverse båndmål, håndlygter, forbindskasse, slæbetov, fotografiapparat med tilhørende magniumslys. Og i en lomme under instrumentbrættet en »slikkepind« med STOP POLITI. Ja, så var der også en del skriftligt materiale ombord, såsom data for typegodkendte motorkøretøjer. Udstyret var stort set uændret til 1953. Af en beretning fra sommeren 1939 fremgår, at de på det tidspunkt 18 mand var fordelt på 9 patruljer, som blev sendt ud på ture af 2, somme tider 3 ugers varighed. Det stod en patrulje frit at vælge ruten til det forud valgte område, og at fordele patruljeringen på døgnet. Ældste mand havde ledelse og ansvar. Rapporter blev afgivet til den lokale politimester, dog hvis det drejede sig om kritik af vejforhold via chefen i København. Det var nemlig også færdselspatruljernes opgave at være opmærksom på uheldige trafikforhold.
   Lidt statistik fra 1938: Der blev givet 10.867 mundtlige tilrettevisninger

og optaget 5.794 rapporter. 1.156 køretøjer blev indkaldt til syn, 446 fik klippet pladerne på stedet. Man noterer sig, at der blev optaget 1.817 rapporter om cykellygter, men kun 379 om overtrædelse af hastighedsgrænserne for motorkøretøjer, 40 kmt i byer og 60 kmt på landevej.
   Vognparkens 12 Buick'er bestod i 1939 af en 1931-model, en fra 1934 eller 35, to 36'ere, en 37'er, 5 38-modeller og to fra 39. Først i 1939 kom der motorcykler med. Samme år fik det kørende materiel radio. Efter krigen kom der en del forskellige bilmærker. Vi skal lige nævne, at de sidste to cabrioletter – Ford Galaxy – blev udrangeret i 1976, men den der ellers vil vide mere om færdselspolitiet henviser vi til at gå på biblioteket og låne 50 års jubilæumsnummeret af Tidsskrift for Dansk Politi fra juni 1976. (Da havde færdselspolitiet 315 mand med 73 biler og 102 motorcykler.

Tak
til Erik Bjerring, Peter Hass, Bülows arkiv, Peter Bering, Peer Lauritzen og mange andre for hjælp og fotografier.

FOR- OG BAGSIDE:
Den glade tyksak på forsiden er snedkermester og møbelhandler Peter Rasmussen, der havde forretning Frederiks Alle 49-51 i Århus. Vognen er en Buick 1918-20 af de 6-cylindrede.
   På bagsiden er det den usædvanlige Brougham Touring Sedan, som J.L. Studstrup, direktør for Ålborg Omnibil Selskab, havde.

Siden Sidst
Mindst tre ægte veteraner er blevet indført fra England siden sidst. Ole Hermansen har købt en Belsize 1914, køberen af de to andre ønsker tilsyneladende indtil videre at holde det hemmeligt. --- Høyer-Nielsen vil køre sin veteranbil-interesse helt ned i modelbil-format og har derfor solgt den sidste i hel størrelse, Cadillac 1939. --- Frede Nielsen har fået fat i en Adler Trumph Junior med et 2-personers cabriolet-karrosseri og mener, det er en af de typer, der blev fremstillet hos Jensen & Søn i Højer. --- Formand-inden siges at have en forkærlighed for Ford A, og det har fået formanden til at anskaffe en 1928 Fordor Sedan, den såkaldte Leatherback type. --- Og lidt