Bilhistorisk Tidsskrift NR. 79 - 1984 side 2 |
Mille Miglia 1984 Af Erik Koux |
Det er jo ikke ligefrem ofte jeg kryber til
skrivemaskinen for at berette om mine automobiliske oplevelser, men
bortset fra almindelig dovenskab hænger det nok også sammen med at min
opfattelse af hvorledes en gammel bil skal bruges, tilsyneladende ikke
deles af ret mange andre her i landet. Kort og godt, jeg mener at biler er
beregnede til at køre, og går de i stykker herved kan de repareres. Jeg
tror nok begge dele giver mig lige stor fornøjelse. |
Løbet afholdtes første gang i 1927. Formålet var
oprindelig at tilbagelægge denne strækning på kortest mulig tid non
stop, bortset fra kontrolstederne. I 1957, hvor løbet kørtes sidste
gang, var gennemsnitshastigheden 160 km/tim. På grund af alvorlige
ulykker blev løbet forbudt. Starten var i Brescia og der blev i tidens
løb kørt ad forskellige ruter, men oftest gik turen over Verona og
Ferrara, herefter langs østkysten ned til Ancona, så tværs over
støvlen til Rom og herfra igen nordpå via flere bjergpas, til løbet
igen endte i Brescia. |
men da der kom mellem 300 og 400 tilmeldinger,
besluttede arrangørerne at hæve antallet til 220. Heraf kom ca. 200 til
starten i Brescia den 24. maj. |