|
ned det meste af tiden, så da det blev mørkt var der
ikke meget at se, og lyset fra mine Marchal lygter er bestemt ikke noget
at råbe hurra for. Det sidste stykke ind til Rom kørte jeg bag en 4,5 1
Bentley. Han havde om muligt endnu dårligere lys end jeg, men kørte
pænt til, og jeg tænkte, at med ham foran ville vejen i hvert fald være
ryddet. Vi blev i grupper samlet op af politiet på den store ringvej
omkring Rom, og ført direkte til hotellet, hvor alle bilerne blev anbragt
på en stor parkeringsplads, som efter sigende skulle være bevogtet. Da
der igen var sort med tilskuere, var mange noget betænkelige ved
bevogtningens effektivitet, og det viste sig da også den næste morgen,
at vor hollandske BUGATTI kollega manglede både benzin- og kølerdæksel.
Jeg har aldrig før været i Rom, så det var egentlig en
mærkelig fornemmelse at vide, at man var tæt på byens centrum, på
kortet kunne jeg se, at hotellet lå ganske tæt ved Vatikanet, og så var
man så træt, våd og kold, at det eneste der betød noget var et varmt
Siesta i bjergene, BUGATTI og Alfa Romeo. Koux nr. 2 fra
venstre.
|
|
bad, middag, og så på hovedet i seng. Vi spiste
ved midnatstid og deltagerne blev ved med at strømme ind, så
restauranten har nok haft åbent det meste af natten.
Næste morgen var starten igen kl. 7:07:30 d.v.s. op
kl. 6. En inspektion af oliefilteret havde åbenbart en anseelig
mængde hvidmetal. Da jeg ikke var særlig imponeret over der
lejearbejde, jeg havde fået udført få uger før starten
(regningen var derimod ganske imponerende), blev jeg naturligvis
noget betænkelig ved situationen, men besluttede ikke at sige noget
til Randi, køre lidt langsomt, og holde om muligt endnu mere øje
med oliemanometeret |
|
end jeg normalt gør.
Nu er en BUGATTI således konstrueret, at motorens
nederste del, d.v.s., bundkarret, er en del af
chassisrammen og overordentlig vanskelig at tage ud for
gennemskylning, da længdevangerne skal spredes ca. 5 cm før
bundkarret kan tages op. Derfor gør jeg det normalt ikke. Desuden
løber 13 rør, som sørger for køling af olien, i 2 lag gennem
bunden af sumpen, så det er næsten umuligt at fjerne alle rester
af gammelt hvidmetal, som før en hovedreparation måtte have
befundet sig i bunden af motoren. Da filteret sidder efter
oliepumpen, skal hvidmetal rester først passere pumpetandhjulene |
|
|