Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 79  -  1984     side  10

     
 

komme videre mod Grasse, og valgte en bjergvej langs en slugt som hedder Grand Canyon du Verdon. Vejen hedder La Corniche Sublime og det var den bestemt også. Højere og højere kom vi, for at ende i 1200 meters højde. Et sted førte vejen gennem nogle flotte gallerier, og på den anden side af slugten kunne vi se en vej, som ifølge kortet kommer op i 1400 m, så den må vi nok prøve næste gang. Lidt efter kom vi ud på den berømte Route Napoleon, som på denne strækning omfatter adskillige pas, alle i ca. 1000 m højde. Vi fandt et rart lille hotel og spiste en dejlig middag kort før Grasse.
   Torsdag morgen fortsatte turen i strålende vejr, først igennem Grasse, som er stedet hvor de fleste af Frankrigs parfumefabrikker befinder sig. Visse steder var duften af parfumen så kraftig, at den oversteg vor duft af Castrol racing olie.
   Vi havde en frokostaftale med en fransk BUGATTI samler i byen Vence, og havde på vejen dertil tid til at aflægge besøg i St. Paul, en lille middelalderby helt lukket for trafik, og kendt for sin meget fine Boule bane og Fondation Maeght galleriet, som frem for alt udstiller moderne kunst.

Efter frokosten fulgtes vi med vor ven som skulle deltage i Monte Carlo løbet med en T 35 BUGATTI. Vi ankom til den plads, som var forbeholdt BUGATTI bilerne, ved 15 tiden, og nu havde byen sandelig forandret sig. Overalt hørtes brølende motorer, og på det tidspunkt hvor vi indtraf, var formel 3 vognene igang med træningen.
   I BUGATTI løbet om søndagen måtte max. 25 biler deltage, og da over 30 havde meldt sig, skulle træningen bl.a. benyttes til at udvælge de hurtigste. Selv skulle jeg ikke deltage, både fordi man insisterede på kun at have 8- cyl. biler i løbet, og fordi jeg ikke er i besiddelse af den nødvendige internationale licens. Jeg var altså kun tilskuer, men der var sandelig også noget at se på, og alle biler som bruges til deres egentlige formål, nemlig at køre løb, og ikke som gravmonumenterne i den Schlumpf'ske kirkegård i Mulhouse.
   Der var 2 T 59, den meget smukke racer, som byggedes kort før krigen, med de berømte klavertrådshjul hvor egerne kun overfører radiale kræfter, medens de aksiale kræfter overføres via en tandkrans mellem fælg og bremsetromle. Der var en af de meget sjældne 16-cyl. T 47 racere (der er kun bygget

en), en også meget sjælden T 53 med firehjulstræk (kun to stk. fremstillet), en T 54 ud af seks fremstillede eksemplarer, adskillige T 51 vogne, og et endnu større antal T 35 i udførelse med og uden kompressor.
   Mange af bilerne lavede en helt utrolig larm, særlig den 16-cyl. lød som et velsmurt maskingevær, da de kørte ud til træningsrunderne. Men hvor var det smukt at se et løb med biler fra den tid, hvor det også var væsentligt at ting var smukke og ikke blot funktionelle. Ved siden af BUGATTIerne ligner de moderne formelvogne madkasser på hjul.
   Da der var lidt for megen trængsel i Monte Carlo efter vor smag, og da vi havde set og talt nok, besluttede vi at forlade stedet. Vi ville aflægge besøg hos nogle danske venner, som har et lille hotel i Lantosque, ca. 50 km inde i landet. Jeg plejer at køre dertil via Nice, men på kortet så det ud som om det var kortere at køre over Menton. Det skulle vise sig at forholde sig anderledes. I en bar i Menton, hvor vi styrkede os inden turen over bjergene, fortalte vi hvilken vej vi agtede at køre. Man stirrede vantro på os og talte om at vejen nok var lukket, at der sikkert var