|
Ved århundredeskiftet var der registreret 500
hestedrosker i København. 14. oktober 1932 blev den sidste afmeldt.
Troede man – de dukkede op, igen under Anden Verdenskrig.
Nå, men det var bildrosker, vi skulle tale om, for sidste
år havde Taxamotor og i år har TAXA 75 års jubilæum.
Danmarks første bildroske blev god-
Taxamotors kæmpemæssige garage af imprægneret træ i
Stoltenbergsgade rummede 130 Renault vogne, Den var tegnet af Tivolis
direktør, K. Arne-Petersen. Samme sted var værksteder og det avancerede
telefonbestillings-kontor, som kunne anvendes indtil TAXAS hus i
Rosenørnsalle blev taget i brug i 1930. Til højre en af konkurrenten
Autotaxas tidlige 4-cylindrede CIément vogne, uden for et værtshus på
Sdr. Boulevard, der havde en vis tiltrækning på chaufførerne. Den
påbudte læderuniform var for kold om vinteren og ulidelig om sommeren, |
|
kendt på Frederiksberg 4. maj 1902 og den
første i selve Københavns kommune dukkede op 14. marts 1903. Dem
kommer vi tilbage til en anden gang, og ligeledes udviklingen i
provinsen. I december 1906 stiftedes landets første motordroskeselskab, Aks.
Automobil Kørsels Kompaniet
|
|
(AAKK), der i løbet af 1907 satte en halv snes
drosker af mærket Priamus i drift. Det år var der tilsammen cirka 40 »æsker«
i København, og en kreds af bildroske ejere dannede nu
Automobildroskeforeningen, som fik opstillet de første tele-
(fortsættes side 30) |
|
|