Bilhistorisk Tidsskrift NR. 79 - 1984 side 18 |
|
Autotaxa brugte blandt andre mærker Rex Simplex, Dixi, Studebaker, Horch, Ford, Brennabor, men de dominerende indtil 1920 var først Clement og derefter Adler. Efter sammenslutningen i 1921 mellem Taxamotor og Autotaxa kørte naturligvis stadig en del af de gamle vogne, men ret hurtigt blev de udskiftet. En opgørelse, som vist nok er fra slutningen af 1926, viser følgende fordeling på i alt 530 motordrosker: 116 Adler, 65 Triangel, 61 Benz, 45 Renault, 26 Yellow-Cab, 26 de DionBouton, 25 Donnet, 23 FIAT, 20 |
Hotchkiss, 20 Citroen (der kom lidt senere betydelig
flere af det mærke), 16 Opel, 13 Unic, 9 Clement, 8 Buick, 7 Berliet, 7
Belleville - plus en halv snes fabrikater repræsenteret med kun en eller
to vogne. |
Triangelvognene havde en særlig historie, idet borgerrepræsentationen i februar 1926 bevilgede 50 ny droskenumre, på betingelse af, at det blev danskbyggede vogne. En af dem ses øverst til venstre på næste side. Til højre for den en Dodge Bros. 1929 - endnu på dette tidspunkt savnede chaufføren faste sideruder. Forneden to Plymout 1932, bygget hos BohnstedtPetersen i Sundkrogsgade og formentlig med karrosseri fra Brdr. Olsen, Asnæs. Og nederst til højre en Chevrolet 1932 fra Vesterbros Karrosserifabrik. |