|
Morgan
Det er meget få fabrikker, som har lavet
motorkøretøjer i 75 år. Morgan har fejret det store jubilæum i år,
uden megen ståhej. Medlemmer af den danske Morgan klub var på
fabriksbesøg i anledningen og her i BhT markerer vi begivenheden med et
par fotografier fra arkivet.
På bagsiden en trehjuler, fotograferet hos Ib Krøier
Christensen i Omøgade på Østerbro i København. Vognen er tydeligt
fabriksny og må være indført af Krøier (der jo havde haft importen af
M.G. før Nellemann og også importerede et par Riley). Men vi har ikke
fundet nogen, som kan huske den eller ved, hvem ejeren blev. Det er en
tidlig 4-personers model F4, som fra 1933 supplerede modellerne med
»udenbords« motorcykelmotorer. Maskineriet er den sideventilede Ford
Junior, som i årtier blev en af bilismens mest anvendte kraftkilder i alt
fra husholdningsvogne til bakkeracere til sættevognstraktorer. De
2-cylindrede trehjulene stoppede i 1939, men de 4-cylindrede blev lavet
til 1950. Forsiden er en situation fra isløbet på Sorte
|
|
damssøen i København 18. februar 1940 til
fordel for Finlandshjælpen. En Bjerre André forsøgte i en Morgan
4/4 forgæves at tage konkurrencen op med de tre drevne M.G.kørere
Torben Strand, Wilhelm Nellemann Jr. og Børge Stock. Andre deltog
med lige så lidt held i isløbet på Frederiksborg Slotssø 25.
februar.
Motoren på 4/4 Series I var en Coventry Climax
halvtopper.
Der kendes i dag en enkelt førkrigs Morgan herhjemme
med dansk fortid, og den er muligvis – eller antagelig –identisk
med Andres vogn. Det er en 4/4, som ejes af Paul Andersen, Åbyhøj;
chassisnummer 120 siger december 1936 og de danske papirer oplyser |
|
om første indregistrering 11. maj 1938 under
nummer K 2750, men ikke til hvem.
Straks efter krigen blev der indført nogle 4/4, vi
husker ikke af hvem (foruden nogle roadstere i hvert fald én
drophead coupe). Men i midten af 1950'erne hed importøren i hvert
fald Tas Motor Co. A/S, Rantzausgade 57, hvem det så var. Siden
1959-60 har mærket været repræsenteret i Danmark af
Jyllands-Postens motormedarbejder Torben Krogh, som oplyser, at han
har indført 50-60 stykker.
Billedet her på siden viser Karin Holst Frederiksens
4/4 foran Kristian Råe Olsens trehjuler og en Plus 8. |
|
|