|
og Nash kæmpede med bl.a. Chrysler om 3.-4.
pladsen på produktions Topti listen. Produktionstallet blev på
138.000 biler for hele 1928 og fortjenesten lå på 20 mill. $.
I efteråret kom 8 nye modeller, nogle Cabriolet'er,
nogle Victoria og en Imperial Sedan, Nash kunne nu virkelig sælge
biler, også til velhavere —N.B. LaFayette — og adskillige
kongehuse i den gamle verden kørte nu Nash, bl.a Dronning
Alexandrine og den svenske Prins Vilhelm. |
|
I foråret 1929 fejede Nash endnu en lukket model
til 400 serien, en 7-personers Special Six til 1645 $ og det midt i
den amerikanske aktiekrise.
1930-modellerne blev introduceret i oktober 1929, endnu
større og elegantere vogne, med endnu større motorer, Advanced Six
blev nu erstattet af Nash 8, serie 490, motoren havde
dobbelttænding, ni hovedlejer, topventiler og et volumen på 4.891.
den udviklede |
|
|
Professor Arne Jacobsen tegnede sit futuristiske
rustvognskarrosseri for ligbrændingsforeningen i København, det blev
udført af Dansk Karosseri-Fabrik på et 1930 sandsynligvis Single Six 457
Chassis. Sås i bybilledet de næste ca. 20 år eller mere.
100 hk. ved 2900 omdrejninger. Vognen var monteret med nye indvendige
kabelaktiverede bremser og havde centralsmøring, termostatisk
kontrolleret, lodret kølerjalousi m.v. Priserne lå på 1625-2260 $. Den
tidligere Special Six blev erstattet af Nash 6, serie 480 også med
dobbelttænding og cylindervolumen på 3.971. motoren ydede 74.5 hk.
Priserne lå på 1295-1920 $, den tidligere Standard Six blev erstattet af
Single Six, serie 450, dog stadig annonceret og solgt i Danmark som
Standard Six, motoren ydede 60 hk. og var sideventiler, priserne lå på
975-1075 $. De store fra Nash slog deres navn fast ret hurtigt, sloganet i
U.S.A. var: »80 Miles an Hour in 3 Blocks« og virkelig om den ikke vandt
nogle løb selv i Europa blandt andet et løb i Le Mans, et Tour de France
m.fl., Nash-fabrikkerne tjente i 1930 7.6 mill. $, hvor mange andre
fabrikker
|
|