|
Dronningens nye Nash.

Dronningen
har, som omtalt, faaet ny Vogn. Her er den. Sidste Steamline-Model
af Nash til 4-6 Personer. Vognen er i Aftes, efter at være kørt til, sendt
pr.
Damper til Aarhus, hvor
Dronningen selv vil køre den,
også på sit
højeste og alle andre mærker faldt med. Faktisk tjente Nash det
år 1 mill. $ og det var der kun G.M. som kunne gøre efter, de
andre bilfabrikker i U.S.A. kørte alle med underskud. Da
udviklingen af 1000 serien havde været meget kostbar, mente Nash,
at de samme modeller, blot med andre serienumre, 1120 Big 6, 1130
Std. 8, 1170 Spec. 8, 1180 Advanced 8 og en »ny« serie 1190
Ambassader |
|
8, kunne sælges også i
1933. Men den gik ikke, salget faldt til
14.973 stk., hvilket medførte, og det var
første gang i Charles Nash' tid som
bilproducent, et underskud på 1.2 mill. $.Situationen omkring krisen
var imidlertid ved at forbedre sig, vi kender
det også herhjemme fra: Kansler-gadeforliget
og senere indførelsen af valutacentralen
(hvilket ikke blev noget gode for de
amerikanske biler i
|
|
|
Avisudklip om Dronning Alexandrines olivengrønne 1935
Højer cabriolet. Hun skiftede lige efter krigen til en almindelig Nash
sedan (grøn). Vognen her har dog næppe været dampdrevet! Forneden en
1935 sedan, som tilhørte gartner Jensen, Lindely, i København.
Danmark) og fabrikanterne blev igen optimistiske. Den
nye Nash model 1934, 1200 serien blev introduceret i november 1933. Med
på design-holdet i Kenosha var kommet den russiske fyrste Alexis de
Sakhnoffsky, som satte sit præg på udviklingen. Eksempelvis fik
forskærmene nu skørter og bagskærmene skjulte nu helt hjulene,
karrosserierne fik påklæbet nogle enorme bagagerumskufferter og
indendørsklimaet blev forbedret med ventilation.

|
|