|
berne, som samlet kørte til Fredericia, hvorefter der
blev lukket op for gående færdsel. For yderligere at festliggøre
åbningen fløj en formation af dobbeltdækkere hen over lyntoget, inden
det hele sluttede.
Det er indlysende, at broen krævede sine særlige regler for
færdslen. Politimesteren fastsatte i 1935 hastigheden på
Lillebæltsbroen til højst 30 km/t, og standsning var forbudt.
Bemærkelsesværdigt nok var overhaling derimod tilladt, hvis det kunne
ske uden gene for den modgående færdsel. FDM henstillede til medlemmerne
at rette sig herefter og gjorde sig i øvrigt populær ved at forhindre,
at der skulle betales bropenge for at få lov til at passere.
Service for de motorkørende var der også tænkt på. Ved
tilkørselsvejen på Jyllandssiden opstillede DDPA en benzintank, og på
Fyn kunne man fra Restaurant Broen nyde den storslående udsigt med brød
til. For godtfolk på begge sider af Bæltet blev restauranten snart et
yndet udflugtsmål, og artikel-forfatteren husker tydeligt det indtryk,
broen og bilerne i sin tid gjorde på hans modtagelige barnesind fra denne
fremskudte post. Ikke at forglemme muligheden for at få noget interessant
|
|
at se på nærmere hold på parkeringspladsen
udenfor. Restaurant Broen er senere nedlagt.
Alt i alt var der med Lillebæltsbroen lagt op til en
forrygende succes, og den udeblev ikke. Ganske vist blev der snart
lagt en ufrivillig dæmper på udviklingen, men siden krigen er
landevejstrafikken blevet forøget i en grad, som vel de færreste
har kunnet forudse. Da man diskuterede, om det nu også var
påkrævet at udvide projektet med en vejbane, var der næppe nogen,
som ville have troet, at det her ved Lillebæltsbroens 50-års
jubilæum for- |
|
længst har været nødvendigt at bygge endnu en
vejbro over samme farvand, for at aflaste hvad der ved tilblivelsen
var Europas største bro.
Men som bekendt er ingen kæde stærkere end det
svageste led, og ifølge FDM var bilisternes juleønske allerede i
1935, at Storebæltsbroen også var blevet bygget. Skal vi snart se
at komme i gang?
Tegneren Per Illums dejlige gengivelse af den nye Lillebæltsbro med
den gamle i baggrunden. |
|
|