Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 83  -  1985     side    3

     
 

Mercedes-Benz 300 S Roadster 1953

 
 

Med modellerne 170 V, 170 S og 170 Diesel overlevede Daimler Benz den 2. Verdenskrigs ødelæggelser så hurtigt, at fabrikken allerede i 1951 kunne introducere den luksuøse Limousine Model 300.
   Utroligt, men sandt, lykkedes det Mercedes-Benz, 6 år efter at Tyskland bogstaveligt talt lå i ruiner, at præstere en moderne og teknisk avanceret bil, som satte helt nye normer for repræsentations køretøjer.
   I 1952 satte Daimler Benz-fabrikken yderligere trumf på, da typerne 300 S og 300 SL så dagens lys.
   Her var ikke alene 500 K og 540 K's prestige fra førkrigstiden genindført, 300 S og 300 SL repræsenterede noget helt nyt på samme basiskonstruktion som model 300, og viste i de følgende år, at Mercedes-Benz nu lå helt i toppen igen og præsterede ydeevner, der svarede til de uovervindelige Grand Prix-racere, som fabrikken havde produceret op til krigens begyndelse.
   Vores medlem Henrik Gervil har i år lånt et Mercedes-Benz-eksemplar

 

hos Bohnstedt Petersen & Co. A/S, som med prisværdig grundighed har samlet en større kollektion af de mange forskellige mærker, firmaet har repræsenteret gennem tiderne.
   Denne gang er det en af de mest

 

sjældne udgaver af Mercedes-Benz 300 S, nemlig Roadster-modellen fra 1953. Der er kun fremstillet 53 eksemplarer af denne model, som kun byggedes ef-
(fortsættes side 30)