|
Med modellerne 170 V, 170 S og 170 Diesel overlevede
Daimler Benz den 2. Verdenskrigs ødelæggelser så hurtigt, at fabrikken
allerede i 1951 kunne introducere den luksuøse Limousine Model 300.
Utroligt, men sandt, lykkedes det Mercedes-Benz, 6 år efter
at Tyskland bogstaveligt talt lå i ruiner, at præstere en moderne og
teknisk avanceret bil, som satte helt nye normer for repræsentations
køretøjer.
I 1952 satte Daimler Benz-fabrikken yderligere trumf på, da
typerne 300 S og 300 SL så dagens lys.
Her var ikke alene 500 K og 540 K's prestige fra
førkrigstiden genindført, 300 S og 300 SL repræsenterede noget helt nyt
på samme basiskonstruktion som model 300, og viste i de følgende år, at
Mercedes-Benz nu lå helt i toppen igen og præsterede ydeevner, der
svarede til de uovervindelige Grand Prix-racere, som fabrikken havde
produceret op til krigens begyndelse.
Vores medlem Henrik Gervil har i år lånt et
Mercedes-Benz-eksemplar |
|
hos Bohnstedt Petersen & Co. A/S, som med
prisværdig grundighed har samlet en større kollektion af de mange
forskellige mærker, firmaet har repræsenteret gennem tiderne.
Denne gang er det en af de mest |
|
sjældne udgaver af Mercedes-Benz 300 S, nemlig
Roadster-modellen fra 1953.
Der er kun fremstillet 53 eksemplarer af denne model, som kun byggedes ef-
(fortsættes side 30) |
|
|