|
|
|
Phantom I 1928
Sjældent kan man sige, at en RollsRoyce er køn. Men
det er Hindsgaul Madsens Phantom I 1928, som efter tre års restaurering
af den klasse, kun meget få er i stand til at give en vogn, har været
præsenteret i sommer. Den deltog i RR-folkets årlige tur, som denne gang
gik til Sjælland, og i Herregårds-turen.
Linjerne i den store bils Barker aluminiums
limousine-karrosseri er usædvanlig lette og elegante. 6-7-personers med
barskab.
Da den foregående opgave, en »Twenty« Hooper limousine,
var fra hånden, fandt Hindsgaul Phantom'en i Sydengland i 1982. Medtaget
men komplet. Udgået som chassis fra fabrikken i november 1928,
karrossering begyndt hos Barker i december, leveret til en hotelejer i
Montreux i Schweiz. Derfor er instrumenterne kalibreret i kilometer og
liter. Solgt tilbage til England i 1938 — Hindsgaul har været i
forbindelse med den daværende ejer. Ikke kørt siden 1949-50.
Alt har været skilt ad. Noget træværk er fornyet. Motoren
boret og ori- |
|
ginale stempler i overstørrelse isat. Til fornyelse af
tagrender i træ måtte særlig fræsekniv fremstilles og renderne blev
dampbøjet. Forruderammen er af støbt aluminium, omgivet af trælister.
Phantom I afløste i 1926 den navnkundige Silver Ghost, men
undervognen er i store træk identisk, bortset fra forhjulsbremser. Og
motoren er blevet topventiler, men stadig med de 6 cylindre i to blokke og
dobbelttænding.
Det er ikke den første Phantom I på Fyn. Thomas B. Thrige
fik i 1926 en limousine (med aftageligt tag over chaufføren). Da Thrige
var død i 1938 lod hans enke både denne vogn og en Twenty modernisere,
sidstnævnte (Bjarne Jørgensens) på De Forenede Automobilfabrikker i
Odense, Phantom'en på Dansk Karosseri-Fabrik i København. Den blev
ganske rædselsfuld. Fotos: Peter Bering.
|
|