Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 83  -  1985     side   15

     
  Mærkehistorie

Blandt de ældste cykelfabrikker i England finder man Swift, der – som så mange andre fabrikker i den branche –forsøgte sig med bilfremstilling omkring århundredskiftet. Swifts første bil blev bygget i 1899 eller 1900. De første år havde vognen forskellige encylindrede motorer; men fra 1904 kunne man få flere modeller med Swifts egne en-, to-, tre- eller firecylindrede motorer.
   Frem til Første Verdenskrig byggede Swift en utrolig mængde modeller, mellem 1904 og 1914 blev det til 27 forskellige. De en- og tocylindrede modeller var populære og solgte godt. Blandt årsagerne var en del usædvanlige resultater i pålidelighedsløb. Den mindste model hed 7. Den blev bygget med to forskellige encylindrede motorer mellem 1904 og 1911, hvorefter den fik tocylindret motor. Den største Swift – 25/30 med firecylindret, femliters motor – blev kun fremstillet i 1908.
   I det store modelopbud har Steffen Jørgensen med sikkerhed bestemt DVK's Swift. Det er den populære 7

 

HP med tocylindret motor på 972 ccm, som blev bygget 1912-14.
   Under Første Verdenskrig byggede Swiftfabrikken Hispano-Suiza flyvemaskinemotorer; men efter krigen fortsattes med robuste sideventilede, firecylindrede motorer. Der blev skåret ned i modulopbuddet – fra 1920 til 1931 fremstilledes tolv forskellige modeller. De populæreste var stadig de mindste, nu 10 og 12 HP, som solgtes godt i mellemklassen. Det var solide og robuste vogne med en forholdsvis høj kvali-

Klubvognen
Klubbens Swift er i følge sine papirer indregistreret første gang under Hjørring-nummeret P 317 i Sæby – i 1913. Anden gang 23. november året efter under Ålborg-nummeret U 353 til maskinfabrikant A. N. Grann i Skørping, som havde den indregistreret indtil 14. maj 1923, da nummeret overgik til en varevogn. Imidlertid beholdt Grann sin Swift, indtil den i 1955 blev solgt til Ernst Østerlund i Gl. Ry. Han gjorde den nødtørftigt i stand og fik den indregistreret under R 15.103. Østerlund boede lige i nær-

 

tet – og pris – i forhold til konkurrenterne. Swifts sidste bil blev lavet i 1931. Clutton og Stanford skriver i »The Vintage Car«, at interne stridigheder og ikke faldende efterspørgsel var årsagen til at fabrikken lukkede i 1931. Forfatterne afslutter afsnittet om Swift således: »Den har retfærdiggjort sig ved en helt uventet holdbarhed, og i de fjernere dele af de britiske øer kan en god portion Swifts stadig ses i tjeneste i landbruget. « Citat fra 1954.             P.B.

heden af en af DVK's pionerer, afdøde Johan Frederiksen, som dengang gjorde landevejene usikre med sin berømmelige Wanderer tandem. Man kan forestille sig, at de to næsten jævnaldrende motorkøretøjer har mødtes og udvekslet gamle minder, i hvert fald lod de sig forevige til dags- og ugepressen. Østerlund beholdt dog ikke vognen så længe, det var i de år, DVK's stifter O.T. Neel sikrede motorhistoriske værdiers bevaring, og den blev såmænd under nummer K 114.400 indregistreret i Neels navn 25. maj 1956. Neel havde den lille Swift på plader i adskillige år. På et tidspunkt gik Bent