Bilhistorisk Tidsskrift NR. 83 - 1985 side 15 |
Mærkehistorie
Blandt de ældste cykelfabrikker i England finder man
Swift, der – som så mange andre fabrikker i den branche –forsøgte
sig med bilfremstilling omkring århundredskiftet. Swifts første bil blev
bygget i 1899 eller 1900. De første år havde vognen forskellige
encylindrede motorer; men fra 1904 kunne man få flere modeller med Swifts
egne en-, to-, tre- eller firecylindrede motorer. |
HP med tocylindret motor på 972 ccm, som blev bygget
1912-14. |
tet – og pris – i forhold til konkurrenterne. Swifts sidste bil blev lavet i 1931. Clutton og Stanford skriver i »The Vintage Car«, at interne stridigheder og ikke faldende efterspørgsel var årsagen til at fabrikken lukkede i 1931. Forfatterne afslutter afsnittet om Swift således: »Den har retfærdiggjort sig ved en helt uventet holdbarhed, og i de fjernere dele af de britiske øer kan en god portion Swifts stadig ses i tjeneste i landbruget. « Citat fra 1954. P.B. heden af en af DVK's pionerer, afdøde Johan Frederiksen, som dengang gjorde landevejene usikre med sin berømmelige Wanderer tandem. Man kan forestille sig, at de to næsten jævnaldrende motorkøretøjer har mødtes og udvekslet gamle minder, i hvert fald lod de sig forevige til dags- og ugepressen. Østerlund beholdt dog ikke vognen så længe, det var i de år, DVK's stifter O.T. Neel sikrede motorhistoriske værdiers bevaring, og den blev såmænd under nummer K 114.400 indregistreret i Neels navn 25. maj 1956. Neel havde den lille Swift på plader i adskillige år. På et tidspunkt gik Bent |