Bilhistorisk Tidsskrift NR. 83 - 1985 side 16 |
Mackeprang og Tønnes Pedersen i gang med at restaurere
den, men det blev så besluttet at deponere den på Danmarks Tekniske
Museum, hvor restaureringen blev fuldført. A. N. Granns søn,
maskinfabrikant P. E. Grann, Skørping — nu 84 år — oplyser at hans
far formentligt købte vognen af bilforhandler Kjærulff i Ålborg. Han
mener at første ejer havde været en vognmand. P. E. Grann oplyser, at
vognen oprindelig var mørkeblå. Nu er den en ret lysende lyseblå med
stafferinger (Børge Kå-blå). For at gøre plads til en 3. passagerer
blev vognen forlænget 4-5 tommer og der blev lagt et lag mere i fjedrene.
P. E. Grann har været med til at sætte ny gearhjul i og nyt bagtøj i
vognen. |
Styrkeprøven
Det var for første gang Danmarks tur til at være
vært ved det internationale løb for køretøjer ikke nyere end årgang
1925, Styrkeprøven. Solveig og Dag Johannesen kom fra Oslo i en 1907
Norsk Automobil & Vognfabrik, men som nævnt af Steffen Jørgensen
knækkede den krumtappen. Til højre holder den og venter på at blive
slæbt afsted af en anden norsk deltager, som har problemer med
tændingen. Det er Margrethe og Knut Erik Bjerkeseths 1919 Franklin 9B,
som ses på de to nederste billeder på næste side. Den store motor er
luftkølet. Det er også den langt mindre maskine på den lille vogn
øverst til venstre på næste side, en fransk S.A.R.A. 1923, kørt af
Rune Möller og Eivor Holmberg fra Kolbäck. Læg mærke til den særlige
franske type trådhjul. Peter Ferlov har samme slags på sin Unic. Fotos: Steffen Jørgensen. |