Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 83  -  1985     side   16

     
 

Mackeprang og Tønnes Pedersen i gang med at restaurere den, men det blev så besluttet at deponere den på Danmarks Tekniske Museum, hvor restaureringen blev fuldført. A. N. Granns søn, maskinfabrikant P. E. Grann, Skørping — nu 84 år — oplyser at hans far formentligt købte vognen af bilforhandler Kjærulff i Ålborg. Han mener at første ejer havde været en vognmand. P. E. Grann oplyser, at vognen oprindelig var mørkeblå. Nu er den en ret lysende lyseblå med stafferinger (Børge Kå-blå). For at gøre plads til en 3. passagerer blev vognen forlænget 4-5 tommer og der blev lagt et lag mere i fjedrene. P. E. Grann har været med til at sætte ny gearhjul i og nyt bagtøj i vognen.
   Et problem var de uafladelige punkteringer, som krævede lapning på stedet, indtil man fik anskaffet et Stepney reservehjul, som kunne spændes udenpå og sørge for hjemtransporten.
   Da vi ringede til P. E. Grann var han sandt at sige ikke straks ret tilbøjelig til at snakke om den gamle vogn. Det har ingen interesse, sagde han. Men det varede nu kun få øjeblikke, inden der kom gang i strømmen af oplysninger, og det siger vi tak for.    or

Styrkeprøven

Det var for første gang Danmarks tur til at være vært ved det internationale løb for køretøjer ikke nyere end årgang 1925, Styrkeprøven. Solveig og Dag Johannesen kom fra Oslo i en 1907 Norsk Automobil & Vognfabrik, men som nævnt af Steffen Jørgensen knækkede den krumtappen. Til højre holder den og venter på at blive slæbt afsted af en anden norsk deltager, som har problemer med tændingen. Det er Margrethe og Knut Erik Bjerkeseths 1919 Franklin 9B, som ses på de to nederste billeder på næste side. Den store motor er luftkølet. Det er også den langt mindre maskine på den lille vogn øverst til venstre på næste side, en fransk S.A.R.A. 1923, kørt af Rune Möller og Eivor Holmberg fra Kolbäck. Læg mærke til den særlige franske type trådhjul. Peter Ferlov har samme slags på sin Unic.
   Øverst til højre SAAB-Scanias Scania 1917, som holder ved siden af Hans Mejer Larsens Talbor 1925. Scania'en blev kørt af Torgny Ekberg og Per-Börje Elg.

Fotos: Steffen Jørgensen.