|
|
|
nær perfekt, fordi karburatoren er enkel med få
muligheder for direkte indstilling samt at den er forsynet med en
blandingsventil på indsugningsmanifolden. Der er magnettænding med fast
indstilling. Ventiler kan ikke indstilles, så vi har måtte svejse og
slibe på ventilstammerne for at finde korrekt ventilindstilling. Køleren
med ca. 25 1 er placeret bag motoren. Kølingen er thermo-syphon.
Vandpumpe og ventilator findes ikke, derimod er det store svinghjul
forsynet med ventilationsribber, der trækker den varme luft bagud fra
motor og køler langs en vindtunnel.
På Styrkeprøven og Nordsjællands-løbet var Clement-Bayard'en
særdeles velkørende og holder let en marchhastighed på 60-65 km/t.
Bilen er professionelt håndmalet i olivengrøn farve af den
kyndige Bent Olsen i Svallerup.
Ornamentet på kulsluffen har sin særlige historie: Det er en afstøbning
af en original figur, som har siddet på en lignende vogn i Vedbæk,
tilhørende cykel- og autosmed L P Andersen. Sønnen har passet på
figuren og sønnesønnen har foretaget afstøbningen. |
|
Vor Clement-Bayard er i 1959 blevet klassificeret af
The Veteran Car Club of Great Britain (V C C dated).
Af bilhistorisk interesse er acetylen-anlæg med to engelske
forlygter. Fra fabrikken var bilerne ikke forsynet med lygter, horn etc.,
det købte ejerne selv som tilbehør.
Clement-Bayard biler var ganske udbredte indtil Første
Verdenskrigs udbrud. Clement-Bayard havde 3 fabrikker i Frankrig, hvor man
i 1910 beskæftigede 3.000 medarbejdere, som producerede motorer, chassis,
bagtøj, gearkasser, karburatorer m.m. Det er imponerende, fordi mange
konkurrerende bilfabrikker kun selv lavede enkelte større komponenter og
hjemtog resten fra underleverandører. En af datidens mest kendte franske
underleverandør var de Dion-Bouton med gearkasser, motorer m.m. De
vigtigste mekaniske dele er mærket med messingskilte med løbenummer for
at lette montagen, der ikke foregik på samlebånd.
Fotos: Peter Bering, Peer Lauritzen og O.E. Riisager. |
|