Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 83  -  1985     side   20

     
 

 

 

nær perfekt, fordi karburatoren er enkel med få muligheder for direkte indstilling samt at den er forsynet med en blandingsventil på indsugningsmanifolden. Der er magnettænding med fast indstilling. Ventiler kan ikke indstilles, så vi har måtte svejse og slibe på ventilstammerne for at finde korrekt ventilindstilling. Køleren med ca. 25 1 er placeret bag motoren. Kølingen er thermo-syphon. Vandpumpe og ventilator findes ikke, derimod er det store svinghjul forsynet med ventilationsribber, der trækker den varme luft bagud fra motor og køler langs en vindtunnel.
  På Styrkeprøven og Nordsjællands-løbet var Clement-Bayard'en særdeles velkørende og holder let en marchhastighed på 60-65 km/t.
  Bilen er professionelt håndmalet i olivengrøn farve af den kyndige Bent Olsen i Svallerup.

Ornamentet på kulsluffen har sin særlige historie: Det er en afstøbning af en original figur, som har siddet på en lignende vogn i Vedbæk, tilhørende cykel- og autosmed L P Andersen. Sønnen har passet på figuren og sønnesønnen har foretaget afstøbningen.

 

Vor Clement-Bayard er i 1959 blevet klassificeret af The Veteran Car Club of Great Britain (V C C dated).
   Af bilhistorisk interesse er acetylen-anlæg med to engelske forlygter. Fra fabrikken var bilerne ikke forsynet med lygter, horn etc., det købte ejerne selv som tilbehør.
   Clement-Bayard biler var ganske udbredte indtil Første Verdenskrigs udbrud. Clement-Bayard havde 3 fabrikker i Frankrig, hvor man i 1910 beskæftigede 3.000 medarbejdere, som producerede motorer, chassis, bagtøj, gearkasser, karburatorer m.m. Det er imponerende, fordi mange konkurrerende bilfabrikker kun selv lavede enkelte større komponenter og hjemtog resten fra underleverandører. En af datidens mest kendte franske underleverandør var de Dion-Bouton med gearkasser, motorer m.m. De vigtigste mekaniske dele er mærket med messingskilte med løbenummer for at lette montagen, der ikke foregik på samlebånd.


Fotos: Peter Bering, Peer Lauritzen og O.E. Riisager.