Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 83  -  1985     side   30

     
 

(Mercedes-Benz fortsat fra side 3) 
ter ordre, og køberne var blandt de rigeste og mest kræsne.
   Et lille udvalg af kredsen giver et indtryk af 300 S Roadster's prestigebetonede værdi, når man nævner navne som Shahen af Persien, Aga Khan, Kongen af Jordan, Gary Cooper, Bing Crosby og Curt Jügens, for ikke at tale om mesteren Juan Manuel Fangio, der brugte den til at køre fra det ene Grand Prix til det andet.
   Basismotoren med 6 cylindre og én overliggende knastaksel var den samme i 300 Limousine, 300 S og 300 SL, men ydelsen var naturligvis afstemt efter formålet ved forskellige grader af »tuning«.
   300 S yder 150 HK ved 5100 omdr. pr. min. med et kompressionsforhold på 7,5:1. Motoren er på 2996 cm3 (85 x 88 mm) og formår at flytte de næsten 1700 kg op til hastigheder omkring 175 km/t på den udramatiske og lydløse måde, der kendetegner Mercedes-Benz' høje kvalitetskrav.
   Bilens fornemme tekniske specifikationer i forhold til samtidens topmærker inclusive Rolls Royce (som i England også var 1000 pund billigere) føles under alle kørselsforhold og selv

 

ratgearets 4 trin er lige så præcise som det bedste gulvgear og samtidig naturligere at betjene i så bred en vogn.
   At man i dag, 33 år efter dens introduktion, kan føle bilens køreegenskaber så komfortable og nutidige, at man glemmer dens alder, er den fornemste kompliment til den avancerede produktudvikling, Mercedes-Benz stadig præsterer.
                               Bent Mackeprang. 
Fotos: Peter Bering.

RETTELSE:

I sidste nummer havde de ondsindede sætter- og repronisser virkeligt spillet os nogle puds. Ombytningen af to billedsider, som vi delvis fik rettet op på med en indlagt seddel, og trods to korrekturlæseres utrættelige anstrengelser en helt forkert dato på Lillebæltsbroens indvielse, hvilket nær havde bibragt Poul Jørgensen et nervesammenbrud. Heldigvis stod den gyldige dato i en billedtekst.

 

DANSK VETERANBIL KLUB
Gl. Strandvej 10 . Postboks 33
2990 Nivå
Tel. 02-19 11 29, tirsdage 19-21.

                            REDAKTION
   0. E. Riisager (ansv. og hvortil stof bedes sendt),
        Krogholmgårdsvej 70, 2950 Vedbæk.
        Tel. 02-89 11 48.
  Helst skriftlig henvendelse.
  Tillæg til Veteran Tidende..
  Eftertryk tilladt med kildeangivelse.
  Repro: Københavns Kliché & Offset.
  Tryk: Eiler Enertsen, Kbh.

FOR- OG BAGSIDEBILLEDE:
Billedet af Swift er af Stefen Jørgensen, foto og tekst på bagsiden skyldes Peer Lauritzen. Henning Andersen i M. G. TC.

I sidste Veteran Tidende præsenterede vor ny formand sig, det har inspireret den gamle redaktør til at præsentere sig med Peter Gerings Billede (side 31) fra et af 100-års arrangementerne. De fire alvorlige herrer er fra venstre E. Wang Neesgård, som fortæller den gamle redaktør hvor megen glæde han kunne have af sin lignende FIAT 501, hvis han bare fik den ud at køre — og Alex Waldorff og H. J. Beier tvivler tydeligt på, at det nogensinde bliver til noget. Men vent og se!