Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 84  -  1985     side    2

     
 

Moralprædiken - men læs det alligevel!

 
 

En af fordelene ved den redaktionelle frihed - under ansvar - som klubbens ledelse altid har ladet redaktøren af Bil-historisk Tidsskrift have, er at han fra tid til anden kan skrive en leder, en spidsartikel, når noget ligger ham på hjerte.
   Og der er et par væsentlige ting: I det udvalg om en modernisering af klubbens vedtægter, der blev nedsat sidste år, fremsatte jeg forslag om at indføje følgende:
   »I klubbens arrangementer kan ikke deltage køretøjer, som ikke overholder myndighedernes forskrifter, herunder nummerpladeordningen, eller som har forfalskede papirer eller årgangsbetegnelse. Klubbens ledelse er berettiget til at kontrollere køretøjernes papirer og sammenholde dem med andre oplysninger og kan udstede advarsler eller udelukkelser. «
  Min væsentligste bevæggrund for at fremsætte mit forslag var, at jeg havde fået kendskab til en efter min mening højst ubehagelig sag, og under udforskningen af den havde flere berørte

 

hævdet, at det ikke var helt sjældent, at køretøjer blev indregistreret på andre køretøjers papirer. Der skulle særlig være sket med bil- og motorcykel-mærker, der ikke har noget særskilt stelnummer, men kun motornummer.
   Forslaget fik straks O.T. Neel til at ønske en skærpet formulering, således at ethvert medlem, der blev grebet i at anvende forfalskede papirer, nummerplader el. lign., uden varsel øjeblikkelig skulle ekskluderes af klubben. Denne holdning vandt ubetinget tilslutning hos samtlige andre udvalgsmedlemmer, hvorimod jeg fik lidt kolde fødder og gerne ville fastholde min oprindelige formulering.
   Udvalgsarbejdet endte med den skærpede formulering.
   Imidlertid, ved vedtagelsen på generalforsamlingen i år af den ny paregraf 7 var man stort set tilbage ved min formulering. Og den synes jeg også er alvorlig nok.
   Skulle der virkelig stadig være DVK-medlemmer, som kører på forkerte papirer, må det være let at råde

 

bod på. Køretøjet skal trækkes helt ud af systemet og føres korrekt ind igen. Hvad pengene angår, drejer det sig i værste fald om pebernødder, når man tager i betragtning hvad det ellers koster at gøre et køretøj klart.
   Vi kan ikke være bekendt, at der er så meget som mistanke om uregelmæssigheder af den art, og det vil være til ubodelig skade for vort forhold til myndighederne.
   Mit andet emne har relation til de FIVA-regler, formanden oplyste om i oktober-nummeret af Veteran Tidende, men med baggrund i et konkret tilfælde af mere grelt falskneri end vi tidligere i klubbens historie har oplevet: En vogn, som af sin »fabrikant« er navngivet og dateret helt uden forbindelse med virkeligheden. Den er ikke desto mindre gået gennem syn og har på prøvenummerplader kørt med ved to af klubbens arrangementer. Også det er skadeligt for vort forhold til myndighederne, foruden at vi i almindelighed gør os til grin og at det er en hån mod de klubmedlemmer, der læg-