|
En af fordelene ved den redaktionelle frihed - under
ansvar - som klubbens ledelse altid har ladet redaktøren af Bil-historisk
Tidsskrift have, er at han fra tid til anden kan skrive en leder, en
spidsartikel, når noget ligger ham på hjerte.
Og der er et par væsentlige ting: I det udvalg om en
modernisering af klubbens vedtægter, der blev nedsat sidste år,
fremsatte jeg forslag om at indføje følgende:
»I klubbens arrangementer kan ikke deltage køretøjer, som
ikke overholder myndighedernes forskrifter, herunder nummerpladeordningen,
eller som har forfalskede papirer eller årgangsbetegnelse. Klubbens
ledelse er berettiget til at kontrollere køretøjernes papirer og
sammenholde dem med andre oplysninger og kan udstede advarsler eller
udelukkelser. «
Min væsentligste bevæggrund for at fremsætte mit forslag var, at
jeg havde fået kendskab til en efter min mening højst ubehagelig sag, og
under udforskningen af den havde flere berørte |
|
hævdet, at det ikke var helt sjældent, at køretøjer
blev indregistreret på andre køretøjers papirer. Der skulle særlig
være sket med bil- og motorcykel-mærker, der ikke har noget særskilt
stelnummer, men kun motornummer.
Forslaget fik straks O.T. Neel til at ønske en skærpet
formulering, således at ethvert medlem, der blev grebet i at anvende
forfalskede papirer, nummerplader el. lign., uden varsel øjeblikkelig
skulle ekskluderes af klubben. Denne holdning vandt ubetinget tilslutning
hos samtlige andre udvalgsmedlemmer, hvorimod jeg fik lidt kolde fødder
og gerne ville fastholde min oprindelige formulering.
Udvalgsarbejdet endte med den skærpede formulering.
Imidlertid, ved vedtagelsen på generalforsamlingen i år af
den ny paregraf 7 var man stort set tilbage ved min formulering. Og den
synes jeg også er alvorlig nok.
Skulle der virkelig stadig være DVK-medlemmer,
som kører på forkerte papirer, må det være let at råde |
|
bod på. Køretøjet skal trækkes helt ud af systemet
og føres korrekt ind igen. Hvad pengene angår, drejer det sig i værste
fald om pebernødder, når man tager i betragtning hvad det ellers koster
at gøre et køretøj klart.
Vi kan ikke være bekendt, at der er så meget som mistanke
om uregelmæssigheder af den art, og det vil være til ubodelig skade
for vort forhold til myndighederne.
Mit andet emne har relation til de FIVA-regler, formanden
oplyste om i oktober-nummeret af Veteran Tidende, men med baggrund i et
konkret tilfælde af mere grelt falskneri end vi tidligere i klubbens
historie har oplevet: En vogn, som af sin »fabrikant« er navngivet og
dateret helt uden forbindelse med virkeligheden. Den er ikke desto mindre
gået gennem syn og har på prøvenummerplader kørt med ved to af
klubbens arrangementer. Også det er skadeligt for vort forhold til
myndighederne, foruden at vi i almindelighed gør os til grin og at det er
en hån mod de klubmedlemmer, der læg- |
|