|
drer på 500 vogne, og på den måde kom
Hupmobile-fabrikken til.
Robert Hupp var den mand, der i 1908-09 fik Hupp Motor Car
Company op at stå, og han var sammen med Hastings, der kom fra
Oldsmobile, i kort tid den drivende kraft bag Hupmobile.
Motoren i den første »20« var enkel. Svinghjulet, som
samtidig var ventilator, sad lige bag køleren. 4 cylindre, sideventiler
med alle ventiler på højre side (datidens ratside). Til højre for og
lidt hævet over krumtaphuset sad en firekanter oliebeholder, i hvilken
fandtes en slags ventiler, som åbnede mindre og mere for olietilløb,
desto mindre og mere gaspedalen aktiveredes. Bosch magnettænding med fast
indstilling. 2 gear fremad, 1 bak. Mekaniske tromlebremser virkede på
baghjulene. Høj, skorstenslignende studs til kølevæske-påfyldning
øverst på køleren.
Disse få fakta er blot givet, for at læseren kan danne sig
et groft billede af starten og den første frembringelse.
Da jeg skønner, at Ford og Chevrolet eller andre naturligvis
også ikke-amerikanske relativt prisbillige mærkers historie og
eventuelle slutning kan interessere læserne, således som |
|
tilfældet nok vil være ved prestigemærker som
Bugatti, Duesenberg, Mercedes og Rolls-Royce i den dyre ende, hvorimod et
hverdagsmærke som Hupmobile næppe vil have synderlig historisk
bevågenhed, har jeg afstået fra en detaljeret beretning om det
automobilmærke, der kom til at spille en rolle for mig, og skal, før jeg
går over til min personlige historie, som fortsætter, også når disse
linier læses, blot fremkomme med hovedtrækkene i tidsforløbet
1909-1940. Dog vil afslutningen være up-to-date med et stænk fremtid i.
I 1925 ophørte Hupp Motorcar Company med produktionen af
4-cylindrede motorer, og i slutningen af samme år introducerede man den
første 8-cylindrede Hupmobile uden først at have været på 6 cylindre.
Sidstnævnte kom dog allerede året efter.
»Lydløs som sin egen skygge« blev Hupmobiles salgsslogan,
og der var virkelig tale om biler, der kørte overor-
Solskinsvognen fotograferet i sin originale skikkelse på en tur til Fyn
1938. |
|
|
|