Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 84  -  1985     side    5

     
 

drer på 500 vogne, og på den måde kom Hupmobile-fabrikken til.
   Robert Hupp var den mand, der i 1908-09 fik Hupp Motor Car Company op at stå, og han var sammen med Hastings, der kom fra Oldsmobile, i kort tid den drivende kraft bag Hupmobile.
   Motoren i den første »20« var enkel. Svinghjulet, som samtidig var ventilator, sad lige bag køleren. 4 cylindre, sideventiler med alle ventiler på højre side (datidens ratside). Til højre for og lidt hævet over krumtaphuset sad en firekanter oliebeholder, i hvilken fandtes en slags ventiler, som åbnede mindre og mere for olietilløb, desto mindre og mere gaspedalen aktiveredes. Bosch magnettænding med fast indstilling. 2 gear fremad, 1 bak. Mekaniske tromlebremser virkede på baghjulene. Høj, skorstenslignende studs til kølevæske-påfyldning øverst på køleren.
   Disse få fakta er blot givet, for at læseren kan danne sig et groft billede af starten og den første frembringelse.
   Da jeg skønner, at Ford og Chevrolet eller andre naturligvis også ikke-amerikanske relativt prisbillige mærkers historie og eventuelle slutning kan interessere læserne, således som

 

tilfældet nok vil være ved prestigemærker som Bugatti, Duesenberg, Mercedes og Rolls-Royce i den dyre ende, hvorimod et hverdagsmærke som Hupmobile næppe vil have synderlig historisk bevågenhed, har jeg afstået fra en detaljeret beretning om det automobilmærke, der kom til at spille en rolle for mig, og skal, før jeg går over til min personlige historie, som fortsætter, også når disse linier læses, blot fremkomme med hovedtrækkene i tidsforløbet 1909-1940. Dog vil afslutningen være up-to-date med et stænk fremtid i.
   I 1925 ophørte Hupp Motorcar Company med produktionen af 4-cylindrede motorer, og i slutningen af samme år introducerede man den første 8-cylindrede Hupmobile uden først at have været på 6 cylindre. Sidstnævnte kom dog allerede året efter.
   »Lydløs som sin egen skygge« blev Hupmobiles salgsslogan, og der var virkelig tale om biler, der kørte overor-



Solskinsvognen fotograferet i sin originale skikkelse på en tur til Fyn 1938.