|
|
|
Solskinsvognen i sin moderniserede skikkelse —
skærme, kølergitter, reservehjulsindkapsling og et bagagerum, der dog
ikke er monteret ved denne lejlighed. Fotograferet 1949 på Lufthavnsvej
på Amager.
der under forsædet var der ingen afhængighed af
starteren.
I 1953 havde jeg fået mit andet, nuværende kørekort. Det
var en militær konvertering til alle slags køretøjer.
Endskønt kørsel med masser af andre mærker både større
og mindre havde vist mig, at tiden især på grund af mulighed for større
hastigheder på bedre og bedre veje var ved at løbe fra en sekscylindret,
sideventiler Hupmobile »S«, og selvom vi i firmaet havde købt en
fabriksny 1954 Chevrolet Sedan, kørte jeg videre i den vogn, som efter at
jeg i 1960 erhvervede dens storebroder, en ottecylindret friløbs-»L«
1930-31 til regnvejrskørsel, efterhånden fik betegnelsen solskinsvognen.
Havde jeg i mine mange år med seks'eren haft få vanskeligheder,
så fik jeg til gengæld problemer, så det battede, med otte'ren: den
dobbelte karburator blev så at sige aldrig rigtig god. |
|
Enten var det min skyld eller også var det
konstruktionens. Enten kørte jeg 60-70% på de fire yderste cylindre,
eller også kørte jeg 60-70% på de fire midterste.
Med 60'ernes større krav til komfort og i den tro, at jeg
aldrig til daglig ville køre andet end Hupmobile, lagde jeg fem
varmeapparater, som alle havde kølevandsgennemgang, og hvoraf tre var med
6V -elblæsere ind med sindrige slange-, rør- og ledningsforbindelser,
hvilke var lette at installere i den kraftige chassisramme om efteråret
og fjerne igen om foråret. I få år gik det godt, men lugten, eller om
man vil, duften af sprit bredte sig en vinter i kabinen, så en hvilken
som helst politibetjent ville have snappet efter vejret, hvis han havde
standset mig i den bil, og så var det slut med den varme. Motoren kørte
jeg ned; en anden, hovedrepareret blev lagt i, og op igennem tresserne
supplerede mine to Hupmobiler hinanden godt, og med over en million
kilometer bag rattet i især sekseren, ser jeg i øjnene, at jeg i min tid
ikke kommer op på noget lignende med noget andet motorkøretøj.
Da otteren i 1970 efter en ventilslibning, som jeg var ved at
være færdig |
|