Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 84  -  1985     side   10

     
 

var så pas mange rettelser at foretage endnu, før en registrering foretages, at vognen i et eller to år endnu må stå opklodset.
   Så vidt det indskud i artiklen, som har haft og har med min person at gøre. I den resterende del af dette indlæg skal relativt kort Hupmobile-fabrikkens videre færd skildres. Op gennem 30'rne blev Hupmobilerne mere og mere funkisbetonede og aerodynamiske. I 1934 præsenterede fabrikken sin nyhed under navnet » Aerodynamit« . En sådan vogn ejede og kørte Kronprinsesse Ingrid.
   I årene 1937-38-39 gik det så ned ad bakke for Hupmobile, som i 1940 købte karrosseripresseværktøj fra Cord i et forsøg på at lancere en smart »Skylark«-model. Det gik ikke. Dette presseværktøj blev på en mærkelig måde lånt ud til Graham, der ville forsøge sig med en model »Hollywood«. Det gik heller ikke. Rygtet vil vide, at presseværktøjet endte hos Nissan Motors i Japan!
   Hupmobile-fabrikken gik ikke konkurs. Den holdt op med at fremstille automobiler i tide, mens der endnu var kapitalreserver. Den kom gennem krigen og eksisterer i dag, hvor den dels

 

er underleverandør til maskinfabrikker, der intet har med biler at gøre, og dels fremstiller haveartikler såsom græsslåmaskiner. Til en vis grad kan dens disposition sidestilles og sammenlignes med vor egen verdenskendte frederiksbergske støvsugerfabrik, der på rette tidspunkt ophørte med produktionen af motorcykler.
   I Danmark findes i dag op mod 10 Hupmobiler. I U.S.A. findes flere tusinde, og jeg er medlem af HupmobileKlubben, der er på størrelse med DVK.
   Reservedele er det temmelig nemt at fremskaffe til Hupmobiler af næsten alle årgange. Dels fører fabrikken i en lille afdeling en del ting, og dels fremstilles også i Australien, hvor der stadig kører mange biler og årgange rundt, flere »Hupmobile«-artikler til ret rimelige priser, men ved flere af disse er der det aber dabei, at de består af plast i enten rå eller metalliseret form. Det er naturligvis en opfattelsessag, om man finder sådanne akceptable eller ej.
   Her mod slutningen af 1985 har jeg efter evne bidraget til at belyse et af de mange amerikanske automobilmærker, som for de flestes vedkommende

 

fik ret mærkelige skæbner. Der vil næppe af den grund blive flere, der får interesse for Hupmobile, som ganske vist aldrig nåede at fremstille en klassiker, men som heller aldrig producerede noget mindreværdigt, og ud fra bl.a. den erkendelse har Redaktør Riisager om Hupmobile samlet en del supplerende materiale, hvilket nu nok også vil blive udgivet til forhåbentlig øget læselyst for Bilhistorisk Tidsskrifts serkreds.