|
flyver, og bil- og flyimportør Cai Caspersen at fodre
pressen med meddelelser om, at han har re-lanceret det i sin tid ansete
mærke Hupmobile, som siden er helt forsvundet fra det danske marked. Han
lader på grund af valutarestriktionerne en sending af disse dristigt »streamlinede«
1936-modeller, der med deres 4 liters motorer kan køre 125 kmt, samle i
Drejøgade, på den måde at Viggo Jensens værksted står for
undervognene, og Dansk Karosseri-Fabrik for resten. Hups europæiske chef
John Mauro udtaler sin dybeste respekt ved forevisningen af det første
eksemplar. »I løbet af måneden vil der blive samlet 8 vogne«.
Med sine kontakter i kongehuset får Caspersen Prins
Axel til at posere ved en Hupmobile i salgslokalerne på Toldbodvej og en
blå vogn afsættes til Kronprinsesse Ingrid, som tilfældigt fotograferes
under indstigning i den efter shopping hos Illum i april-maj 1936.
Prisen for dette næsten danske produkt er ca. 10.000
kr.
Bent Mackeprang fortæller, at han som dreng i 1936 var
med, da Caspersen personlig demonstrerede en Hupmobile for nogle bekendte
ved at lade
|
|
den cirkle med stor hastighed i Hellerupvejs
udmunding i Bernstorffsvej. Imponerende. Men noget salg blev der
ikke af det.
Deres ærbødige så sidst en af de strømlinjede
Hupmobiler under DVK's Bromølleløb i midten af 1960'rne. Der lå
en ved en bondegård. Da vi kørte hjem fra løbet havde den ikke
mere hjulkapsler.
Et andet eksemplar (eller måske det
|
|
Fabrikkens repræsentant og Cai Caspersen (tb) i
Drejøgade i 1935 med en af de dansk samlede vogne.
samme) skiftede ejer nogle gange på Fyn og i
Jylland omkring 1970 for derefter vist nok at forsvinde til Holland.
Det hed sig naturligvis, at det var Ingrids vogn. Umuligt er det jo
heller ikke.
or
|
|
|