Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 84  -  1985     side   22

     
 

følgende år gennemgik Th. Hansen i 8 vinterhalvår samtlige forberedelsesklasser og fagtegningsklasser for maskinister. Han var desuden elev på maskinist eksamenskursus og blev derfra indstillet til og bestod Orlogsværftets maskinisteksamen december 1903. Endvidere elev i skyggetegning efter gips. Det oplyses altsammen i en anbefalingsskrivelse ved afslutningen af den megen skolegang på Svendborg Industriforenings Tekniske Skole januar 1905. Derefter fulgte i 1906 godt et halvt års tjeneste som værnepligtig i søværnet ombord på kaserneskibet Sjælland. I november 1906 fik Th. Hansen sin første ansættelse i erhvervslivet, nemlig på L. Lange, H. P. Jensen & Co.'s jernstøberier i Arhus — trekvart år på værkstederne og indtil august 1908 på tegnestuen. På det tidspunkt erhvervede Hansen også kørekort. Så har vi lidt kludder i kronologien, for papirerne siger ansat på De Danske Spritfabrikker i Fredericia under nyanlæg 1/9 1909 til 1/4 1910,


Th. Hansens patent Columbus fjeder til Ford T På modstående side et hjørne af virksomhedens lager af fjedre
(V Fælledvej).

 

og på den anden side også som værkfører på Morsø Hammerværk, redskabs-og maskinfabrik i Nykøbing M oktober 1909 til juni 1913. Nu er det, at Hansen i 1912 udtager sine første patenter, hhv. kongeligt dansk og kejserligt tysk på en selvudløsende koblingsanordning til meje-, slå- og høstmaskiner.

 

I 1914-15 fulgte ansættelse som værkfører hos A. C. Rasmussen i Stubbekøbing og samtidig i vinteren 1914 - 15 som lærer i maskintegning og frihåndstegning efter model på Stubbekøbing Tekniske Skole. Sommeren 1915 ansat på tegnestuen hos L. Lange & Co. (Forenede Jernstøberier) i Svendborg. November 1915 til oktober