|
følgende år gennemgik Th. Hansen i 8 vinterhalvår
samtlige forberedelsesklasser og fagtegningsklasser for maskinister. Han
var desuden elev på maskinist eksamenskursus og blev derfra indstillet
til og bestod Orlogsværftets maskinisteksamen december 1903. Endvidere
elev i skyggetegning efter gips. Det oplyses altsammen i en
anbefalingsskrivelse ved afslutningen af den megen skolegang på Svendborg
Industriforenings Tekniske Skole januar 1905. Derefter fulgte i 1906 godt
et halvt års tjeneste som værnepligtig i søværnet ombord på
kaserneskibet Sjælland. I november 1906 fik Th. Hansen sin første
ansættelse i erhvervslivet, nemlig på L. Lange, H. P. Jensen & Co.'s
jernstøberier i Arhus — trekvart år på værkstederne og indtil august
1908 på tegnestuen. På det tidspunkt erhvervede Hansen også kørekort.
Så har vi lidt kludder i kronologien, for papirerne siger ansat på De
Danske Spritfabrikker i Fredericia under nyanlæg 1/9 1909 til 1/4 1910,
Th. Hansens patent Columbus fjeder til Ford T På
modstående side et hjørne af virksomhedens lager af fjedre (V Fælledvej).
|
|
og på den anden side også som værkfører på
Morsø Hammerværk, redskabs-og maskinfabrik i Nykøbing M oktober
1909 til juni 1913. Nu er det, at Hansen i 1912 udtager sine første
patenter, hhv. kongeligt dansk og kejserligt tysk på en
selvudløsende koblingsanordning til meje-, slå- og høstmaskiner. |
|
I 1914-15 fulgte ansættelse som værkfører hos
A. C. Rasmussen i Stubbekøbing og samtidig i vinteren 1914 - 15 som
lærer i maskintegning og frihåndstegning efter model på
Stubbekøbing Tekniske Skole. Sommeren 1915 ansat på tegnestuen hos
L. Lange & Co. (Forenede Jernstøberier) i Svendborg. November
1915 til oktober |
|
|