|
|
|
til landmændene. Alfred Olsens bror Valdemar kom i
lære på værkstedet i november 1915. Han blev senere drivkraften i
foretagendet.
Efter afslutningen af første verdenskrig kom der flere biler
i Odsherred, og der blev brug for karetmagerne. På Alfred Olsens
værksted lavede man ombygninger af originale karrosserier og forsynede
åbne vogne med fast top. Desværre indeholder arkivet kun to af Alfred
Olsens regnskabsbøger: 1920 og 1924-25. I 1920 var der to svende på
værkstedet og året igennem melder regnskabet om brændeskæring og
reparation af vogne som de vigtigste indtægtskilder; men sidst på året,
i december, leveres »et lukket karrosseri« (en overbygning) til
cykelhandler P. Christensen. Regningen lød på 431 arbejdstimer: 667,41 +
materialer: 188,53 + plade: 20,10 + sadelmager: 2,- kr. Ialt: 878,84 kr.
I de første 3-4 år efter Første Verdenskrig så rutebiler ofte
ud som denne Ford T fra Asnæs — og med den tids dårlige veje kan man
tænke sig til graden af komfort. Derunder en lukket turistbil på Chevrolet
1927. |
|