Bilhistorisk Tidsskrift  85/1986    side 21

     
 

 

 
 

Volvo og Asnæs arbejdede nært sammen før og efter krigen. De danske førerhuse fra lige før krigen er ganske stramme i linjerne og har somme tider forsænkede dørhåndtag.





Vognmand Rasmussen i Svebølle var med rette stolt af sit for førkrigsårene gigantiske sættevognstog — nyttelast over 9 tons. Men det måtte højst køre 30 km/t.

 

 

 
 

Årene fra 1935 til besættelsen var den store tid for Asnæs Karosserifabrik. I løbet af godt fire år byggedes knap 50 cabrioleter, næsten 200 droscher, samt enkelte vare- og lastvogne. Sidst i trediverne var der 47 mand i arbejde, man afleverede en drosche hver fjerde dag og en gammel lagerhal måt

te tages i brug til montering. Maskineriet bestod af snedkerimaskiner – alle pladerne blev banket op i hånden.
   Ved krigsudbruddet i 1939 planlagde Asnæs Karosserifabrik en produktion af lette taxaer på basis af brugte DKW'er; men besættelsen satte et punktum for planerne før de blev realiseret.

Virksomheden beskæftigede på det tidspunkt omkring et halvt hundrede mand, som med et slag stod uden arbejde. Nogle af smedene kom til at lave sparekogere og gasgeneratorer til traktorer og lastvogne. Karetmagerne byggede almindelige landbrugsvogne og reparerede hjul. Fabrikken fik en