Bilhistorisk Tidsskrift 85/1986 side 21 |
|
Volvo og Asnæs arbejdede nært sammen før og efter
krigen. De danske førerhuse fra lige før krigen er ganske stramme i
linjerne og har somme tider forsænkede dørhåndtag. |
|
Årene fra 1935 til besættelsen var den store tid for Asnæs Karosserifabrik. I løbet af godt fire år byggedes knap 50 cabrioleter, næsten 200 droscher, samt enkelte vare- og lastvogne. Sidst i trediverne var der 47 mand i arbejde, man afleverede en drosche hver fjerde dag og en gammel lagerhal måt |
te tages i brug til montering. Maskineriet bestod af
snedkerimaskiner – alle pladerne blev banket op i hånden. |
Virksomheden beskæftigede på det tidspunkt omkring et halvt hundrede mand, som med et slag stod uden arbejde. Nogle af smedene kom til at lave sparekogere og gasgeneratorer til traktorer og lastvogne. Karetmagerne byggede almindelige landbrugsvogne og reparerede hjul. Fabrikken fik en |