Bilhistorisk Tidsskrift  85/1986    side 22

     
 

I krigsårene var Asnæs et af de talrige danske fabrikater af gasgeneratorer -som fx kunne bruges på en Fordson landbrugstraktor. Sparekogeren kom i produktion.
Der var typisk danske linjer i Asnæs' varevognskarrosserier. På modstående side ses øverst et par Volvo'er. Den store - en PV810 med benzintank i chassisets venstre side - fra lige før krigen

lastvogn med generator, så man kunne køre i skoven og hente træ, som blev skåret til generatorbrænde.
   Efter krigen blev karrosseriproduktionen genoptaget; men forholdene var ændret, cabrioleterne og droschernes tid var omme. Der blev bygget busser og rutebiler, lastvognsførerhuse på Volvo, samt specialvogne. Bus- og rutebilfabrikationen ophørte omkring 1960; men lastvogne og specialvogne laver man stadig på Asnæs Karosseri-fabrik. I de senere år har det været brandbiler, ølvogne til Faxe Bryggeri, brødvogne til Schulstad og Falckvogne med forlænget førerhus.


er påmalet en generel hastighedsgrænse på 40 km/t, efterkrigsmodellen - 445 - må stadig ikke køre mere end 50.
Efter krigen blev der stadig bygget droscher i Asnæs, og ambulancer, dels på Volvos store kommercielle chassis, dels som her Hudson.
Ford Taunus pickup fra kort efter krigen,