|
|
|
I krigsårene var Asnæs et af de talrige danske
fabrikater af gasgeneratorer -som fx kunne bruges på en Fordson
landbrugstraktor. Sparekogeren kom i produktion.
Der var typisk danske linjer i Asnæs' varevognskarrosserier. På
modstående side ses øverst et par Volvo'er. Den store - en PV810 med
benzintank i chassisets venstre side - fra lige før krigen
|
|
lastvogn med generator, så man kunne køre i skoven og
hente træ, som blev skåret til generatorbrænde.
Efter krigen blev karrosseriproduktionen genoptaget; men
forholdene var ændret, cabrioleterne og droschernes tid var omme. Der
blev bygget busser og rutebiler, lastvognsførerhuse på Volvo, samt
specialvogne. Bus- og rutebilfabrikationen ophørte omkring 1960; men
lastvogne og specialvogne laver man stadig på Asnæs Karosseri-fabrik. I
de senere år har det været brandbiler, ølvogne til Faxe Bryggeri,
brødvogne til Schulstad og Falckvogne med forlænget førerhus.
er påmalet en generel hastighedsgrænse på 40 km/t, efterkrigsmodellen -
445 - må stadig ikke køre mere end 50.
Efter krigen blev der stadig bygget droscher i Asnæs, og ambulancer, dels
på Volvos store kommercielle chassis, dels som her Hudson.
Ford Taunus pickup fra kort efter krigen, |
|