|
rejsende motorister de næste år, selv om motorkørsel
på Strandvejen var forbudt eller begrænset.
I DAK's medlemsliste for 1903 figurerer en hr. H. Rønnov i
Helsingør som reparatør og benzindepot og på listen fra 1. oktober 1907
er blandt medlemmerne direktør Anders Jensen, Marienlyst, og ingeniør V.
Nielsen, Stengade. Desværre står der ikke om de ejede noget
motorkøretøj. Det var nemlig ikke ualmindeligt, at medlemmerne hørte
til kategorierne »I« eller »C«, hvilket betød at de henholdsvis blot
var »interesserede« eller ejer af en cykel! I den ældste medlemsliste
fra FDM, fra 1910, forekommer som nr. 784 ingeniør Kaj Holm-Jensen. Han
havde en cykel!
Da nummerpladerne kom i sommeren 1903, fik Helsingør
købstad tildelt nummerserien B 500 til B 599, Kronborg Østre Birk B 300
til B 399 og Kronborg Vestre Birk B 400 til B 499 (Frederiksborg amt
rådede over B 1 til
Cbr. Nielsen havde en svaghed for det franske
mærke Chenard-Walcker og den åbne B 567 var hans foretrukne til privat
kørsel. |
|
B 799). Der findes en statistik pr. 1. januar
1907, som fortæller om 19 indregistrerede motorkøretøjer,
motorcykler indbefattet, i Helsingør købstad, |
|
6 i Kronborg Østre Birk og 8 i Vestre.
Først i 1919 fik Helsingør rådighed over en ny
nummerserie, begyndende med B1300. |
Alfrida Tvedes elektromobil
En af Helsingørs mere navnkundige bilister var
frøken Alfrida Tvede. Hun var datter af brændevinsbrænder og
landstingsmand I. L. Tvede, som som har fået en gade opkaldt efter
sig i Helsingør. Selv var hun i flere år medlem af Helsingør
byråd. I 1912, da hun var 35 år, fik hun bil.
Erhvervelsen er ganske veldokumenteret, korrespondancen
findes stadig i el-firmaet Kemp & Lauritzens arkiver i
København, og familie til frøken Tvede har kunnet fortælle. Der
findes flere fotografier af vognen, som var en meget gammel bil,
ombygget til elektrisk drift i Sverige. Vognen ser ud til enten af
være et fransk mærke (fx de Dion Bouton) eller en svensk Scania,
fra omkring 1902.
Kemp & Lauritzen formidlede kontakten mellem frk.
Tvede og Krakaus |
|
Ingeniörsbyrå i Malmø, som ville stille den
til rådighed en dag, for at den kunne besigtiges med sagkyndig
ledsagelse, forudsat at frk. Tvede på forhånd accepterede en pris
af skr 2.000. Derimod ville Krakau ikke udlåne den. Tilbudet var i
følge det besvarede brev ledsaget af et fotografi (som også findes
endnu). K&L anbefalede vognen »selv om den har været noget
brugt«. 21. juni 1912 tilsendte Alfrida Tvede ingenieur Muusfeldt
hos K&L en anvisning på Landmandsbanken, stor kr. 1.950 til hr.
Krakau. Frk. Tvede forbeholdt sig dog at få ændret »frem og back
« arrangementet, da hun nok syntes, det sad ret ubekvemt. Hun
skriver, at det så vidt hun husker fra demonstrationen i Malmø
skal nås med venstre hånd »og da den altid helst skal blive på
rattet, ville det vist nok være |
|
|