|
laver sig en særlig model må man anvende en
skydelære for at få rigtig tykkelse.
Hul gennem egerne
Nu satte vi bremsetromlen på og strammede
tøndebåndet godt til. Der blev boret hul til de 6 bolte (1/2
"), som
|
|
holder navet sammen. Det bør gøres i en
bænkboremaskine eller søjleboremaskine for at retningen skal blive
rigtig. Boltene strammes godt til.
Drejning af tappe
Nu kan vi mærke af, hvor langt ind, tappen på
egerne skal gå. Til det lavede
|
|
|
vi en speciel passer af tråd med en ring der
havde fat om navet og i den anden ende en ridsespids. Figur 3.
Ridsespidsen justeres til rigtig diameter og tappene afmærkes. Derefter
adskilles hjulet og tappene drejes på de enkelte eger. På vores hjul var
tappene 18 mm tykke.
Hjulet skrues sammen
Hjulet monteres efter samme
opskrift som tidligere. Vi brugte tøndebåndet før
de 6 bolte blev sat i. Denne gang strammes boltene
ekstra godt til. Hjulet skal ikke skilles ad mere.
Hul i segmenterne
Tilpasning af segmenterne begynder
med opmærkning til huller til tappene. De bores
radialt midt på segmenterne. Det bør gøres i bænk-
eller søjleboremaskine. Figur 4.
Tilpasning af segmenterne
Før segmenterne sættes ind på
egerne må tappene afkortes så de ikke rager ud
gennem segmenters yderside. Desuden må de skæres
lidt skråt af på enden, så segmenterne bliver
lettere at montere. Ved hjælp, af en
snedker-skruetvinge gik det nemt at trække egerne
tilstræk- |
|