|
skal sidde på tværs af
segmenterne for at hindre at de flækker. Det er vigtigt at de kommer helt
op i tappene.
Siderne høvles
Segmenterne høvles på begge sider, fordi de flosser
lidt i begge retninger efter monteringen. Det må afmærkes så træringen'
får samme tykkelse hele vejen rundt. Man må også sørge for, at der
ikke bliver slør i hjulet. Vi satte hjulet på akseltappen og mærkede af
udvendigt og indvendigt mens hjulet drejede langsomt rundt.
Hjulet »drejes«
Ydre diameter på hjulet bestemmes af inderste diameter på
stålbandagen.
|
|
Den måles bedst ved at finde
indvendig omkreds i
bandagen ved hjælp af en papskive som rulles
langsomt indvendigt i stålbandagen. Ved at
afsætte længden på et målebånd kan diameter
eller radius bestemmes. Med den tidligere
omtalte passer ridsede vi rundt om hjulet. Det
er vigtigt at bruge rigeligt mål (1-2 mm
større radius end på stålbandagen). Vi skar
rundt om hjulet med båndsav. Figur 6. Derefter
|
|
stillede vi akslen lodret i arbejdsbænken og satte
hjul på. Ved at dreje langsomt rundt pudsede vi med en
båndslibemaskine ned til den rigtige omkreds. Omkredsen skal være
3 mm større end indvendigt i stålbandagen. Det svarer til ca.
1 mm i diameter (omkreds = 3.14 x diameter. Red. anm.) Her må man
arbejde nøjagtigt; papskiven skal stadig bruges for at kontrollere
omkredsen. Figur 7. |
|
|