Bilhistorisk Tidsskrift  86/1986     side 20

     
 

skal sidde på tværs af segmenterne for at hindre at de flækker. Det er vigtigt at de kommer helt op i tappene.

Siderne høvles
Segmenterne høvles på begge sider, fordi de flosser lidt i begge retninger efter monteringen. Det må afmærkes så træringen' får samme tykkelse hele vejen rundt. Man må også sørge for, at der ikke bliver slør i hjulet. Vi satte hjulet på akseltappen og mærkede af udvendigt og indvendigt mens hjulet drejede langsomt rundt.

Hjulet »drejes«
Ydre diameter på hjulet bestemmes af inderste diameter på stålbandagen.

 

Den måles bedst ved at finde indvendig omkreds i bandagen ved hjælp af en papskive som rulles langsomt indvendigt i stålbandagen. Ved at afsætte længden på et målebånd kan diameter eller radius bestemmes. Med den tidligere omtalte passer ridsede vi rundt om hjulet. Det er vigtigt at bruge rigeligt mål (1-2 mm større radius end på stålbandagen). Vi skar rundt om hjulet med båndsav. Figur 6. Derefter

  stillede vi akslen lodret i arbejdsbænken og satte hjul på. Ved at dreje langsomt rundt pudsede vi med en båndslibemaskine ned til den rigtige omkreds. Omkredsen skal være 3 mm større end indvendigt i stålbandagen. Det svarer til ca. 1 mm i diameter (omkreds = 3.14 x diameter. Red. anm.) Her må man arbejde nøjagtigt; papskiven skal stadig bruges for at kontrollere omkredsen. Figur 7.