|
Op til midten af 1930'rne var turistbiler som
oftest åbne. Lars Karlshøj har restaureret den formentlig sidste
af slagsen, en Chevrolet 1927, der stammer fra Bornholm, hvor den
blandt andet har kørt for Hotel Imatra. Restaureringen har strakt
sig over en årrække. Mest medtaget var træværket, der næsten
alt sammen måtte udskiftes. |
|
Træhjulene var godt bevaret. Den 4-cylindrede
motor er den samme som i personvognen, dog med lavere gearing. På
bagakslen er åbne bremser til fodbremsen og lukkede til
håndbremsen. Kørehastigheden er ca. 50 kmt, men ved kraftige
stigninger mærkes tydeligt at motoren kun yder ca. 40 hk. Foto:
Michael Lauritzen. |
|
|
FORSIDEN:
Studebaker ca. 1926 Redningsvogn. Ombygget personbil. Kørte med
ethjulet WYTA påhængsvogn. Anskaffet af Zonen til brug ved udrykning til
ildebrand på Frederiksberg, efter at man i 1933 havde fået aftale med
Frederiksberg Brandvæsen om at blive tilkaldt til brand på
Frederiksberg. Da Zonen i november 1936 oprettede station i Odense, blev
vognen overflyttet dertil. Foto Odense.
BAGSIDEN:
I Zone-Redningskorpsets sidste år imponerede de store amerikanske
ambulancer — her en Chevrolet 1960 fra stationen i Randers.
DANSK VETERANBIL KLUB
Gl. Strandvej 10 . Postboks 33
2990 Nivå
Tel. 02 19 11 29, tirsdage 19-21.
|
REDAKTION
0. E. Riiager (ansv. og hvortil stof bedes sendt),
Krogholmgårdsvej 70, 2950 Vedbæk.
Tel. 02 89 11 48.
Helst skriftlig henvendelse.
I redaktionen
Peter Bering.
Tillæg til Veteran Tidende.
Eftertryk tilladt med
kildeangivelse.
Tryk: Eiler Enertsen, Kbh.
ISSN 0901-327X
|
|
|