Bilhistorisk Tidsskrift  89/1987     side 23

     
 

ger olien på samme måde som plejlstangslejet. – Det fjerde rør smører stemplet. Det sker på den måde, at stempelskørtet, som stikker lidt uden for cylinderen, når stemplet er i bund, glider forbi rørets munding, der ligeledes er formet som en tud, og derved tager dråben, der dannes, med sig ind i cylinderen.
   Denne smøremetode virker tilsyneladende særdeles effektivt, blot må man sørge for, at der altid er rigelig olie i reservoirene, og når vægerne slikkes, må man sprøjte lidt olie ned i rørene inde i reservoirene, så smøringen med det samme bliver effektiv. 1 del» S.A.E. 30« olie og 2 dele »Red-eX« har vist sig at være en særlig velegnet blanding. Oliens viscositet bestemmer antallet af dråber olie, der falder fra vægerne ned i rørene – og dermed smøringens effektivitet.
   Alle andre steder såsom knastaksellejer, ruller, ledforbindelser, ventilstammer m.m. smøres omhyggeligt med smørekande inden starten. –Tandhjul og kæde er smurt med D.D.PA.'s fedt M.58.

Koblinger for gear
De to koblinger, som er anbragt på

henholdsvis krumtap og knastaksel, og har til opgave at koble de fritløbende gearhjul fast til disse, er indrettet på følgende måde: På takthjulene er fastkilet en plan flange, på hvilken der er fastnitter læderbelægning. På det fritløbende gearhjul er der fastgjort en modsvarende flange og på den anden side af gearhjulet er der fastgjort en konusskål – ligeledes belagt med læder. På akslen kan en modsvarende konus glide frem og tilbage, men den er tvunget til at dreje med akslen ved hjælp af en not- og notgang. Gennem et vægtstangssystem trykkes denne konus ind i skålen og presser de to flanger sammen, således at det fritløbende gearhjul nu er låst fast mellem flangen på takthjulet og konusen.
   Vægtstangsystemet sidder på et gevind på akslen og er låst med en kontramøtrik. Ved at løsne kontramøtrikken og dreje vægtstangssystemet med uret, kan koblingerne strammes. –Der anvendes altså overhovedet ikke fjedre af nogen art i dette koblingssystem. – Læderbelægningerne er behandlet med talg inden monteringen, og man må nøje påse, at der ikke kommer olie på disse, ligesom man, når koblingerne smøres, kun må smøre i

de med rødt mærkede huller. Alle andre huller på koblingerne fører til kanaler, der har til opgave at bortlede eventuel overskydende olie fra læderbelægningerne. De to fritløbende tandhjul er i indgreb med et større, på hvilket et lille kædehjul sidder. – Udvekslingsforholdene her er 1:3,5. Udvekslingsforholdene mellem kædehjulene er 1:3,3. Det samlede udvekslingsforhold til bagakslen er altså 1:11,55. –Ved bakkørsel kører vognen kun halvt så hurtigt som ved fremkørsel.

Ventiler
Udstødningsventilernes sæder er 450 og stammernes tykkelse er 12 mm. Tolerancen i kiphammerens hvilestilling mod enden af begge ventilstammer er sat til en halv mm - 20/1000".
   Indsugningsventilernes sæder er ligeledes 45'; men her er stammerne kun 8 mm. Indsugningsventilerne er såkaldte snøfteventiler. Deres fjedre hviler i bunden på et stilbart sæde, med hvilket man justerer fjedrenes stramhedsgrad, der altid bør være ens for begge cylindre.

Vandpumpen
Vandpumpen er en ganske almindelig