Bilhistorisk Tidsskrift 89/1987 side 23 |
ger olien på samme måde som plejlstangslejet. – Det fjerde rør smører stemplet. Det
sker på den måde, at stempelskørtet, som stikker lidt uden for cylinderen, når stemplet er i bund,
glider forbi rørets munding, der ligeledes er formet som en tud, og derved tager dråben, der dannes, med
sig ind i cylinderen. Koblinger for gear |
henholdsvis krumtap og knastaksel, og har til opgave at koble de fritløbende gearhjul
fast til disse, er indrettet på følgende måde: På takthjulene er fastkilet en plan flange, på hvilken
der er fastnitter læderbelægning. På det fritløbende gearhjul er der fastgjort en modsvarende flange og
på den anden side af gearhjulet er der fastgjort en konusskål – ligeledes belagt med læder. På akslen
kan en modsvarende konus glide frem og tilbage, men den er tvunget til at dreje med akslen ved hjælp af en
not- og notgang. Gennem et vægtstangssystem trykkes denne konus ind i skålen og presser de to flanger
sammen, således at det fritløbende gearhjul nu er låst fast mellem flangen på takthjulet og konusen. |
de med rødt mærkede huller. Alle andre huller på koblingerne fører til kanaler, der
har til opgave at bortlede eventuel overskydende olie fra læderbelægningerne. De to fritløbende tandhjul
er i indgreb med et større, på hvilket et lille kædehjul sidder. – Udvekslingsforholdene her er 1:3,5.
Udvekslingsforholdene mellem kædehjulene er 1:3,3. Det samlede udvekslingsforhold til bagakslen er altså
1:11,55. –Ved bakkørsel kører vognen kun halvt så hurtigt som ved fremkørsel. |