Bilhistorisk Tidsskrift  89/1987     side 24

     
 

suge-trykpumpe, som drives af en lille arm på knastakslen. Den er støbt helt i bronze, og hverken stempel eller ventiler er forsynet med læderpakninger. Når motoren tømmes for vand, hvilket sker gennem hanen ved siden af karburatoren, bør man dreje den nogle gange rundt, så pumpen trykker det vand ud, der står i den og de nærliggende rørforbindelser.

Noter
Mange vil sige, når de ser gløderørene, at man kan slukke for dem, når motoren er godt varm. - Det kan man imidlertid ikke, da det ikke er nogen gløde-hovedmotor. Ganske vist anvendes der dag i dag et system noget lignende til at opvarme glødehovedmotorer med; men gløderørssystemet på denne motor er efter det system, der er blevet fuldkommengjort af Daimler længe før den første glødehovedmotor kørte.
   Mange vil også sige, at benzinen ikke var »opfundet« dengang, og at den må have kørt på petroleum. - Benzinen var »opfundet«, blot kaldte man den for gasolin, og det var gasolin af bedste kvalitet, denne motor kørte på. - Benzinen har sit navn efter Benz.

»Den går kun på en cylinder« hører man ofte. - Krumtapslagenes stilling gør det kun muligt at lade de to eksplosioner følge umiddelbart efter hinanden. Derfor går motoren en omdrejning med 2 eksplosioner og en omdrejning uden eksplosioner, hvilket lyder ret uregelmæssigt.
   Motoren bør jævnligt spændes efter

BAGSIDEN:

På den store biludstilling i København i januar havde DVK en stand hvor Hammel Vognen, udlånt af DTM, dannede midtpunkt. Ved klubbens stiftelse 2. november 1954 - 12 dage før vognen deltog i Brighton løbet - var det naturligt at Hammel Vognen blev motivet i vort bomærke, tegnet af Bent Mackeprang,

overalt, da adskillige bolte og møtrikker har vist tilbøjelighed til at løsne sig. - Efterse ligeledes de koniske stifter i ventilskåle og knaster.
  For at formindske eventuelle tilbageslag, bør man altid starte motoren med så lidt åbent på 3-gangshanen som muligt, og først når motoren er i gang forøge karburatorens ydelse.



Rettelser
I sidste nummer var ambulancen på side 2 retteligt en Willys Knight. Og årgangen på Gunnar Falks Rolls-Royce i »Siden sidst« skulle have været 1926.

DANSK VETERANBIL KLUB
Gl. Strandvej 10 . Postboks 33
2990 Nivå
Tel. 02 19 11 29, tirsdage 19-21.

REDAKTION
0. E. Riisager (ansv. og hvortil stof bedes sendt). Krogholmgårdsvej 70, 2950 Vedbæk.
Tel. 02 89 11 48.
Helst skriftlig henvendelse.
 I redaktionen Peter Bering.
 Tillæg til Veteran Tidende. 
Eftertryk tilladt med kildeangivelse.
Tryk: Eiler Enertsen, Kbh. 
ISSN 0901-327X