Bilhistorisk Tidsskrift  89/1987     side 25

     
  Det dansk byggede Førerhus
(1920-60)
Af P.E. Hansen
 
 

Transportmidlernes udviklingshistorie, som iøvrigt aldrig er skrevet, er klar: automobilet udviklede sig på basis af hestevognen. Hestevognen fandtes i to hovedudgaver, en til persontransport og en til varetransport. Varetransporten blev ført af en kusk, et fag som ikke kendes mere, og som organisatorisk hørte hjemme i arbejdsmandsgruppen. Allerede dengang havde man specialarbejdere, blot var ordet ikke opfundet.
   På hestevognen sad kusken på bukken, foran sig havde han trækkraften, hestene,




Ford T varevogn under opbygning, trædelene er samlet, nu mangler pladen. Man brugte galvaniseret plade, der blev sømmet på med samlinger dækket af specielle metalsømlister. Også tinlodning af samlinger blev anvendt.

 

bag sig havde han ladet med varerne. Og efter denne koncept byggede man så lastbilen: motor, førerhus, lad. Bukken blev erstattet af et førersæde

 

i en førerkasse, de første lastbiler havde ikke hus med vægge og tag. I stedet for tømmerne greb føreren om et rat plus andre manøvregreb: kob-