|
Transportmidlernes udviklingshistorie, som iøvrigt aldrig er skrevet, er klar:
automobilet udviklede sig på basis af hestevognen. Hestevognen fandtes i to hovedudgaver, en til
persontransport og en til varetransport. Varetransporten blev ført af en kusk, et fag som ikke kendes mere,
og som organisatorisk hørte hjemme i arbejdsmandsgruppen. Allerede dengang havde man specialarbejdere, blot
var ordet ikke opfundet.
På hestevognen sad kusken på bukken, foran sig havde han trækkraften, hestene,
Ford T varevogn under opbygning, trædelene er samlet, nu mangler pladen. Man brugte galvaniseret plade, der
blev sømmet på med samlinger dækket af specielle metalsømlister. Også tinlodning af samlinger blev
anvendt.
|
|
bag sig havde han ladet med varerne. Og efter denne koncept byggede man så
lastbilen: motor, førerhus, lad. Bukken blev erstattet af et førersæde |
|
i en førerkasse, de første lastbiler havde ikke hus med vægge og tag. I stedet
for tømmerne greb føreren om et rat plus andre manøvregreb: kob- |
|
|